8. august 2013

Danske arkæologer kæmper for den syriske kulturarv

KULTURARV

Den syriske kulturarv er i stor fare for at blive ødelagt af konflikten i landet. For at undgå en gentagelse af kaosset i Irak er arkæologer fra Københavns Universitet derfor begyndt at dokumentere ødelæggelser af monumenter i Syrien. Det skal sikre en hurtig og effektiv genopbygning.

Den langvarige og blodige konflikt i Syrien har ødelagt flere unikke arkæologiske monumenter, hvoraf mange står på UNESCOs Verdensarvsliste. Ødelæggelserne er derfor et overgreb mod hele verdens kulturarv, som vi ikke må acceptere, forklarer Ingolf Thuesen, der er leder af registreringsprojektet og lektor på ToRS-instituttet på Københavns Universitet.

- Vi har i mange år arbejdet professionelt med arkæologi i Mellemøsten, og vi profilerer på mange måder af den kulturelle rigdom, som de har i området. Derfor er vi nødt til at agere og forholde os til det, der foregår dernede. Det meste af den truede kulturarv i Syrien er en international kulturarv, som vedrører hele verdenshistorien. Vi føler, at vi er forpligtet til at gøre noget allerede nu i stedet for at vente og se, hvem der vinder konflikten.

Syrien var et centralt knudepunkt for civilisationens opståen. Med sin placering midt imellem Egypten og Mesopotamien har landet i årtusinder været et bindeled for de tidligst kendte civilisationer, hvor de første bysamfund, landbrugskultur, skrifttegn og religioner opstod.

Effektiv genopbygning i samarbejde med UNESCO

Arkæologerne ved Københavns Universitet anvender først og fremmest nyhedsmedier og sociale medier til at skaffe oplysninger om ødelæggelserne af den syriske kulturarv. Selv om mange af informationerne uden tvivl er mere propaganda end objektiv registrering, så indsamler arkæologerne alle tilgængelige informationer. Hvis begge parter i konflikten giver hinanden skylden for en ødelæggelse, så kan arkæologerne i hvert fald konstatere, at der er fundet en ødelæggelse sted.

De indsamlede oplysninger er essentielt for at sikre en hurtig og effektiv genopbygning af monumenterne.

-Oplysningerne skal bruges til at lave nogle hurtige og effektive strategier for, hvordan vi kan rehabilitere kulturarven. Vi vil med hjemmesiden få et overblik over, hvor skaderne er størst og hvor der er brug for øjeblikkelig indsats for at redde stumperne. På den måde forventer vi, at vi hurtigt vil komme i gang med restaureringsarbejdet efter at konflikten er sluttet, siger Ingolf Thuesen.

Da mange af monumenterne står på UNESCOs Verdensarvsliste, vil de danske arkæologer forsøge at etablere et samarbejde med UNESCO og syriske kolleger for at udvikle strategier for, hvordan genopbygningsarbejdet skal gribes an.

Vil undgå en gentagelse af Irak

Det er erfaringerne fra Irak, der har fået de danske arkæologer til at begynde registreringen af ødelæggelserne i Syrien. I Irak fik besættelsesstyrkernes manglende opmærksomhed på at beskytte landets kulturarv katastrofale følger, ikke mindst i form af systematiske plyndringer af steder af stor arkæologisk værdi.

En gentagelse af kaosset i Irak må for enhver pris undgås, understreger Ingolf Thuesen.

-Der har været alt for kolonialistiske og postkolonialistiske holdninger i forhold til området på grund af vores historiske relationer til Vestasien. Vi vil i stedet hellere hjælpe og samarbejde med vores kolleger i Syrien her og nu med at redde kulturarven, så landet ikke taber den historie, som alle i virkeligheden er interesserede i at bevare. Vi forsøger at være proaktive denne gang i stedet for blot at sige, hvor forfærdeligt det er.