28. januar 2010

EliteForsk-rejsestipendium til ToRS-forsker

Ph.d.-studerende Andreas Bandak har modtaget Videnskabsministeriets EliteForsk-rejsestipendum på 300.000 kr. til sit projekt 'Sekularitet og religiøsitet i den moderne arabiske verden - en antropologisk analyse af kristne syrere i Damaskus'.

Som case har Andreas Bandak især koncentreret sig om den særlige bevægelse, der har samlet sig om den lokale kvinde Myrna Nazzour, der siden 1982 har modtaget profetier, haft stigmata og været vidne til olie, der flyder fra et ikon i hendes hjem. Bevægelsen har også internationale perspektiver i kraft af reproduktion af ikoner og filmoptagelser af stigmata og profetier, som kan gøres tilgængelige på fx YouTube. På samme måder modtager Myrna invitationer fra kirker verden over, ligesom hun har tilhængere i fx Belgien og Los Angeles. Projektet forsøger at undersøge mulighedsbetingelserne for bevægelser som denne og samtidig nytænke, hvordan modernitet får religiøsitet til at blomstre under nye omstændigheder - og ikke nødvendigvis som tidligere antaget til at forsvinde.

- Jeg skal bruge rejsestipendiet til et ophold ved London School of Economics, Department of Anthropology, som har et af verdens stærkeste forskningsmiljøer for nyere studier af kristendommens antropologi, fortæller Andreas Bandak, som glæder sig til at få højtkvalificeret faglig sparring på sit eget projekt fra forskere med så forskellige baggrunde som antropologi, sociologi, historie, religionsvidenskab, filosofi og teologi.

EliteForsk-rejsestipendiet gives til talentfulde ph.d.-studerende som hjælp til, at de kan tage på længerevarende studieophold i de allerbedste forskningsmiljøer i verden. Uddelingen af prisen fandt sted på Glyptoteket den 27. januar, hvor videnskabsminister Helge Sander uddelte i alt 16 stipendier. Rejsestipendierne blev uddelt første gang i januar 2007, og inklusiv dette års stipendiemodtagere er der nu uddelt i alt 96 rejsestipendier. Prismodtagerne indstilles af Det Frie Forskningsråds fem faglige forskningsråd.

Læs mere på www.eliteforsk.dk

Kontakt:
Ph.d.-studerende Andreas Bandak, bandak@hum.ku.dk, 35 32 88 36 / 60 80 01 44 (mobil)
Kommunikationsmedarbejder Ditte Maria Søgaard: 35 32 85 33 / 29 75 89 00 (mobil)