24. juni 2013

Københavns Universitets udgravning i Qatar bliver verdenskulturarv

verdenskulturarv

I 2009 indledte arkæologer fra Københavns Universitet et samarbejde med Qatar Museums Authority om at udgrave havnebyen Al Zubarah, som har ligget begravet under ørkensandet i det nordvestlige Qatar. Som den eneste velbevarede by fra 1700-tallet i denne del af verden har Al Zubarah unik kulturel værdi, og derfor besluttede UNESCO lørdag den 22. juni at skrive byen på listen over verdens kulturarv.

Arkæologerne på arbejde. Klik for at downloade billedet i høj opløsning

Arkæologerne på arbejde.
Foto: Københavns Universitet

- Jeg er stolt over, at vi som universitet kan hjælpe med at bringe Arabiens kulturarv på UNESCOs liste over verdens vigtigste kulturelle mindesmærker. For en arkæolog er Al Zubarah en utrolig spændende og udfordrende opgave, blandt andet fordi klimaet i Qatar gør det nødvendigt at udvikle helt nye metoder til at bevare de gamle bystrukturer for eftertiden, fortæller nærorientalsk arkæolog og projektleder Ingolf Thuesen fra Københavns Universitet.

Den Persiske Golfs svar på Pompeji

Dykkervægte brugt af de lokale perlefiskere. Klik for at downloade billedet i høj opløsning

Dykkervægte brugt af de lokale perlefiskere.
Foto: Københavns Universitet

Al Zubarah blev anlagt i slutningen af 1700-tallet og baserede sin eksistens på handel mellem de asiatiske, afrikanske og europæiske kontinenter samt lokalt perlefiskeri. Byen, der husede ca. 5000 indbyggere, var planlagt med gader, kvarterer, markeder, paladser og moskeer, og den var beskyttet af en 1,6 km lang bymur med tårne.

- I 1811 blev Al Zubarah angrebet og ødelagt af styrker, der var loyale over for Sultanen af Muscat i det nuværende Oman,  og rejste sig aldrig igen. Bygninger og installationer blev begravet under ørkensandet, og i dag fremstår byen som Golf-regionens svar på Pompeji. Ligesom i Pompeji giver udgravningerne i Al Zubarah en helt unik indsigt i byplanlægning og sociale og økonomiske forhold i perioden, siger Ingolf Thuesen.

Skrøbelig arkæologisk park

Al Zubarah set fra luften. Klik for at downloade billedet i høj opløsning

Al Zubarah set fra luften.
Foto: Københavns Universitet

En af de helt store udfordringer ved udgravningerne i Al Zubarah er, at materialerne, som husene blev bygget af, er meget porøse. Det har derfor været nødvendigt for arkæologerne og konservatorerne at udvikle nye metoder til at bevare bygningsstrukturerne. De har derfor skrevet en flere hundrede sider lang konserveringshåndbog og en managementplan for den kommende arkæologiske park, som Al Zubarah-projektet skal munde ud i.

Den arkæologiske park, der skal være åben for offentligheden og give omvisninger i området, forventes at åbne officielt 18. december i forbindelse med Qatars nationaldag.

Læs mere på projektets hjemmeside

Institutleder og arkæolog Ingolf Thuesen

Professor i islamisk arkæologi og kunst Alan Walmsley