21. juni 2012

Koreastuderende formidler sydkoreansk popkultur på Nationalmuseet

Formidling

Bliv klogere på Asiens nye kulturelle gigant Sydkorea, når de studerende på Koreastudier inviterer til kimchi, K-pop og drama på Nationalmuseet på søndag den 24. juni kl. 11-16.

De studerende ved Koreastudier vil formidle Sydkoreansk populærkultur i intenst sammensat program, hvor museets gæster over flere timer kan få et indblik i den, for de fleste danskere, så ukendte kultur. Arrangementet er kulminationen på et semester, der undervisningsmæssigt har stået i K-poppens tegn, og det er en del af de studerendes eksamen.

Sydkorea er kendt for fladskærme, smartphones og biler, men en ny bølge af sydkoreansk eksport vil snart strømme ind over Europa og ikke mindst Danmark. Europa og USA viser større og større interesse for Sydkoreansk populærkultur i form af musik, film, tv og mad, og siden 1999 er Koreas populærkultur, Hallyu, der oversat betyder ”bølge”, skyllet ind over de øvrige asiatiske lande. Nu er det danskernes tur til at opleve, hvad Hallyu er for en størrelse!

Fra skrifttegn til internet

I løbet af dagen byder de studerende bl.a. på en introduktion til koreanske skrifttegn, hvor man kan lære at skrive sit navn med det koreanske skriftsprog hangul. Besøgende kan også høre om det koreanske køkken og få en smagsprøve, sponsoreret af den koreansk-japanske restaurant Sakura; de kan høre et foredrag om den sydkoreanske musikindustri med fokus på kultur og sociale normer; lytte til eksempler på koreansk pop musik og se og lære dansetrin fra musikvideoerne, og lytte til et foredrag om koreansk kultur, historie og historiske tv-dramaer i Korea-udstillingen i Etnografisk samling.

Kulturspredning med fart på

Via youtube og gaming sites har sydkoreansk musik, spilkultur, tv-drama, sprog og mad bredt sig gennem Asien og USA, hvor interessen er så stor, at koreansk kultureksport i 2011 regnes for at have omsat for over 22 milliarder danske kroner. Sydkorea har siden årtusindskiftet haft verdens hurtigste internet, som bidrager til at sprede populærkulturen til resten af verden.

Der er med andre ord gode grunde til selv at opleve den sydkoreanske populærkultur, formidlet af vidende studerende, på Nationalmuseet søndag d. 24. juni fra kl. 11–16.

Se programmet og læs mere på Nationalmuseets hjemmeside.

Hvis du vil vide mere kan du kontakte:

Adjunkt Martin Petersen,
Koreastudier, Københavns Universitet