6. maj 2015

Seminar om medier og islamforskning

Islamforskning

Et af de mest omstridte emner i både forskningen og nyhedsmedierne er religion - særligt islam. Forum for Islamforskning inviterer til seminar på Københavns Universitet, hvor tre forskere og tre journalister vil holde oplæg om og diskutere forholdet mellem islamforskningen og medierne.

Medier og forskere synes at indgå i et stadigt tættere parløb, og forskningsformidlingen kører i heavy rotation. Et af de mest akutte og omstridte emner i såvel forskning som nyhedsmedier handler om religion, nærmere bestemt islam og muslimer.

I skyggen af terrorattentaterne i København i februar og de stadige rapporter og nyheder vedrørende krig og katastrofe i Mellemøsten inviterer Forum for Islamforskning (FIFO) torsdag den 7. maj til seminar om forholdet mellem islamforskningen og medierne på Københavns Universitet.

Oplæg og diskussion

På seminaret vil seks oplægsholdere, tre fra forskningsverdenen (Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og Københavns Universitet, alle beskæftiget med islamforskning), og tre fra medieverdenen (DR, Radio24syv og Politiken), præsentere seks korte oplæg af ca. 15 minutters varighed. Efterfølgende vil der være mulighed for diskussion – både mellem oplægsholderne indbyrdes og med publikum.

- Vi vil bl.a. beskæftige os med, hvordan forholdet mellem forskere og journalister var i dækningen af attentaterne i København den 14.-15. februar. Men vi vil også se bredere på hele terror-dækningen af fx IS i Syrien og Irak. Hvad fungerer, hvad fungerer ikke, hvad skal vi undgå, og hvordan bliver vi i fælleskab bedre til at formidle emner, der er så kontroversielle og politisk ladede som netop terror og (militant) islamisme, forklarer og spørger professor MSO Thomas Hoffmann fra Koran- og islamstudier på Københavns Universitet.

Faldgruberne

Thomas Hoffmann, der også er formand for Forum for Islamforskning, forklarer, at man på seminaret også vil se på nogle af de faldgruber, der er i formidlingen af islamforskningen:

- Det kan bl.a. være hvordan man fagligt og formidlingsmæssigt navigerer i et farvand, der består af passionerede islamkritikere, ’islamtolerante’ og muslimer.  Men også hvordan man over for offentligheden formidler, at centrale hellige tekster som Koranen og den muhammed-biografiske natur er vigtige faktorer i islam, men at de ikke kan bruges som entydige årsagsforklaringer. Koranen og Muhammed kan med andre ord være både vigtige og irrelevante i én og samme sag, og det er svært at formidle.

Oplægsholdere

På seminaret kan du høre oplæg af følgende forskere og journalister:

•    Thomas Hoffmann, professor MSO, Koran- og islamstudier, KU
•    Garbi Schmidt, professor MSO, Interkulturelle studier, RUC
•    Kirstine Sinclair, lektor, Center for Mellemøststudier, SDU
•    Simon Andersen, nyhedschef hos Radio24syv
•    Morten Thomsen Højsgaard, redaktionschef for DR Historie og Tro
•    Morten Skjoldager, journalist på Politiken

Tid og sted:

Torsdag den 7. maj, kl. 14-17 i lokale 24.1.57 på Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Njalsgade 128 (bygning 24), 2300 København S (se kort)

Kontakt:

Professor MSO og formand for FIFO Thomas Hoffmann