3. december 2009

Kæmpe kontrakt til ToRS i Qatar

Københavns Universitet har indgået kontrakt med den arabiske ørkenstat Qatar om udgravning af den forsvundne by Al Zubara, der tidligere var Qatars hovedby. Byen blev forladt for omkring 100 år siden, og er siden blevet dækket til af ørkensand. Al Zubara var i en periode på over 500 år handelsknudepunkt mellem Østen og Vesten, indtil hovedstaden flyttede til Doha i kraft af gas- og oliefund.

Det er den største forskningskontrakt Humaniora nogensinde har indgået. Valget er faldet på Københavns Universitet, da man i de sidste 10-15 år har udviklet en arkæologisk disciplin, der omhandler islamisk arkæologi og herunder særligt de tidligere islamiske perioder. Arkæologer ved Københavns Universitet udgør en spydspids i international forskning på området og er nogle af de eneste, der har ekspertisen til at udføre opgaven. Arkæologerne har tidligere udført arbejdet i Mellemøsten, hvor de bl.a. har fundet den måske ældste moske i Jordan.

Den danske opdagelsesrejsende Carsten Niebuhr blev i 1760erne udsendt til Mellemøsten af den danske konge, og han anses for at være den, der har påbegyndt kortlægning af landet og dets udvikling. Han opdagede Det Lykkelige Arabien - særligt Yemen - og hans navn har været med til at åbne nogle døre for de danske forskere.

Udgravningerne har karakter af et 'globalarkæologisk' projekt, og der vil samtidig blive etableret en grøn bæredygtig park på området. På længere sigt forventes projektet optaget på UNESCOs verdenskulturarvsliste.