14. december 2011

Jakob Skovgaard-Petersen får DR's Rosenkjærpris

Rosenkjærprisen

Religionshistoriker og islamforsker professor Jakob Skovgaard-Petersen bliver årets modtager af DRs Rosenkjærpris. Prisen, der er opkaldt efter DRs tidligere foredragschef Jens Rosenkjær (1883-1976), er på 40.000 kroner, og den er siden 1963 blevet givet til ”en fremtrædende forsker eller kulturpersonlighed, som evner at gøre vanskelige emner tilgængelige for et bredere publikum i en forståelig og levende form,” som det hedder.

Det kommer professor Jakob Skovgaard-Petersen nu også til at gøre helt bogstaveligt, idet modtageren af DRs formidlingspris traditionelt også siger ja til at give en række radioforedrag på P1 ved en senere lejlighed.

Har en særlig evne som formidler

- Jakob Skovgaard-Petersen har en særlig evne som formidler af komplicerede emner. Hans viden om islam og den arabiske verden er både bred og dyb – og hans evne til at fremstille sin viden knivskarpt og nuanceret på samme tid er imponerende, siger Anders Kinch-Jensen, der er formand for DRs Rosenkjærkomité og kanalchef for P1.

Han tilføjer, at Jakob Skovgaard-Petersen gjorde en stor indsats som direktør for Dansk-Egyptisk Dialoginstitut i Cairo under ”tegningekrisen”.

- Det er hans evne til generelt at kommunikere håndfast i en dialogisk form, der er Jakob Skovgaard-Petersens store særkende og som gør, at han er en meget værdig modtager af Rosenkjærprisen 2011, siger Anders Kinch-Jensen.

Om Jakob Skovgaard-Petersen

Jakob Skovgaard-Petersen har især forsket i moderniseringen af islam samt arabiske massemedier. Han blev dr.phil. i 1997 og var fra 1996-2005 ansat på Carsten Niebuhr Instituttet på Københavns Universitet. Fra 2005 til 2008 var han – som nævnt - direktør for Dansk Egyptisk Dialoginstitut i Cairo, og siden 2008 har han været professor ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på Københavns Universitet.

Bliver uddelt 26. januar

Sidste år var det professor og sundhedsekspert Bente Klarlund Pedersen, der modtog hædersprisen, som de senere år også er gået til Sigurd Barrett (2009), Lykke Friis (2008), Ole Hartling (2007) og Anja C. Andersen (2006).

Rosenkjærprisen 2011 bliver uddelt i Koncerthuset ved et arrangement den 26. januar 2012.