9. november 2017

Oplev humanioras to nye æresdoktorer

æresdoktorer

Fredag den 17. november udnævnes professor i assyriologi Cécile Michel og professor i medieforskning Sonia Livingstone til humanistiske æresdoktorer ved Københavns Universitets årsfest. Inden årsfesten kan du opleve begge forskere på Søndre Campus, når de afholder offentlige forelæsninger for alle interesserede.

Om formiddagen den 17. november før den officielle udnævnelse ved årsfesten forelæser både professor Sonia Livingstone og professor Cécil Michel på Søndre Campus:

Where are the (implied) audiences in mediation and mediatization research?

Sonia Livingstones forelæsning finder sted i lokale 27.0.17 kl. 10.30-11.30. Efter forelæsningen byder Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, som har indstillet Sonia Livingstone, på et glas bobler til alle fremmødte.

Textiles and Gender in Cuneiform Texts

Center for Tekstilforskning, Saxo-Instituttet og Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, som sammen står bag indstillingen af Cécile Michel, indbyder alle interesserede til forelæsning 17. november kl. 10.15-11.15 i lokale 27.0.09.

Sonia Livingstone

Sonia Livingstone (f. 1960) er professor ved Department of Media and Communications ved London School of Economics, og hun har modtaget en lang række hædersbevisninger og titler fra universiteter i hele verden. Sonia Livingstone har især markeret sig med sin forskning i børns og unges mediebrug.

Professor i film- og medievidenskab Anne Jerslev, som sammen med institutleder Maja Horst har indstillet Sonia Livingstone, udtaler:

- Sonia Livingstone har i en årrække været den store drivkraft i udviklingen af forskningen i børn, unge og medier, og hun har stået i spidsen for det tværnationale EU Kids Online-netværk. Hun har stillet betydningsfulde og provokerende teoretiske spørgsmål til ”audience studies” inden for medieforskningen – og så vil jeg også godt tilføje, at Sonia Livingstone er et meget inkluderende menneske, der altid har været interesseret i at arbejde sammen med andre og støtte unge forskere.

Cécile Michel

Cécile Michel (f. 1962) er forskningsleder ved Le Centre national de la recherche scientifique (CNRS) i Frankrig og æresprofessor ved Hamburg Universitet og er en af verdens førende eksperter inden for assyrisk kileskrift. Hun har gennem mange år haft et nært samarbejde med Center for Tekstilforskning og assyriologi på Københavns Universitet.
Lektor i assyriologi Nicole Brisch, som har været med til at indstille Cécile Michel, udtaler:

- Cécile Michel har vist, hvordan et lille felt som assyriologien kan levere væsentlige bidrag til interdisciplinær forskning fx i regi af Center for Tekstilforskning, som hun har haft et frugtbart samarbejde med i mange år. Et af de konkrete resultater af samarbejdet er det internationale forskernetværk ATOM (Ancient Textiles from the Orient to the Mediterranean), som hun har deltaget i sammen med en række kolleger fra Københavns Universitet.