8. november 2023

Storbyens Indiana Jones giver vigtig adgang til Mexicos sprog, historie og kultur

Arkæologi

Sammenligningen med George Lukas’ filmkarakter er næsten for tyk. Det er da heller ikke en fantasifigur, men derimod en af den virkelige verdens mest betydningsfulde nulevende arkæologer, der er i denne uge kommer til København, hvor han bliver udnævnt til æresdoktor på KU.

Arkæolog Leonardo López Luján bliver æresdoktor på KU

Leonardo López Luján står bl.a. bag en række opdagelser og udgravninger i og omkring aztekernes hovedtempel, Templo Mayor. Han har været involveret i udgravningerne i årtier og er nu ledende arkæolog på udforskningen af aztekernes hovedstad, som i dag ligger under Mexico City.

- Templet lå i hjertet af aztekernes hovedstad Tenochtitlan, der havde ca. 150.000 indbyggere, da spanierne ankom i 1519 – på det tidspunkt havde København ca. 8000. Det var på dette tempel, at man tilbad aztekernes regngud Tlaloc og deres krigs- og skytsgud Huitzilopochtli – og også her at der blev ofret mennesker, forklarer Jesper Nielsen, der er lektor på indianske sprog og kulturer på KU, og som har indstillet Luján til æresdoktorgraden.

Blandt de mange fund, Luján har været med til at udgrave er bl.a. et enormt kvadratisk stenrelief – ca. 3 x 3 meter – af jordgudinden Tlaltecuhtli. Det var placeret foran den store trappe, der leder op til toppen af Templo Mayor. Et andet fund er det store kraniestativ, hvorpå de afhuggede hoveder af aztekernes krigsfanger blev placeret, forklarer Jesper Nielsen og tilføjer:

- Derudover har han været med til at finde et væld af genstande i offerdepoter i selve templet, bl.a. dyr og planter fra alle egne af aztekerriget og fra de kulturer, der kom før aztekerne. Templet var en slags mikrokosmos, der rummede og repræsenterede hele det aztekiske imperium samt dets forgængere. Der er også fundet velbevarede genstande af træ og papir og guld, fortæller Jesper Nielsen.

Bidrag til forståelsen af fortiden

Ud over at stå bag nogle af Mesoamerikas mest betydningsfulde fund, forsker Luján i religion, kunst og politik i det præcolumbianske Mexico – dvs. i tiden før europæerne kom til kontinentet. Hans udgravninger, bøger og tværvidenskabelige forskning har bidraget til forståelsen af Mesoamerikas oprindelige folk og har gjort ham til en af de mest betydningsfulde arkæologer i verden i dag, fortæller Jesper Nielsen:

- Indstillingen til æresdoktor på KU skal ses i lyset af den vedvarende hjælp og støtte, Leonardo López Luján, som verdensberømt og meget travl arkæolog, har vist uddannelsen i indianske sprog og kulturer og dens studerende og ansatte her på KU. Han har på sine besøg i København delt ud af sin enorme viden om den aztekiske kultur og ikke mindst de helt enestående fund i Templo Mayor. Derudover har han været afgørende i forhold til at sikre uddannelsens ansatte og studerende adgang til udgravningsområder, som ellers er få forundt – og dermed givet dem et enestående indblik i den aktuelle forskning og de nyeste fund i Mexico, siger Jesper Nielsen.

Lektor Jesper Nielsen
Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier