21. november 2014

Nyskabende hindi-underviser modtager Undervisningsprisen 2014

KULTURFORSTÅELSE

Årets underviser på Københavns Universitet tager de studerende med ud af undervisningslokalet og åbner døren til den indiske kultur både i Danmark og i Indien. Prisuddelingen finder sted ved universitetets årsfest den 21. november, hvor regentparret deltager.

Elmar Josef Renner

Hvert år uddeler Københavns Universitet undervisningsprisen Årets Harald til en af universitetets undervisere for god og inspirerende undervisning. I år går prisen til en underviser, som begejstrer de studerende ved på en nyskabende og levende måde at indføre dem i den indiske kultur og nationalsproget hindi, der er det mest talte sprog i verden efter kinesisk.

- Vi har nomineret Elmar Josef Renner til undervisningsprisen, fordi han er en utrolig inspirerende underviser, som virkelig forstår at give os en stor indsigt i den indiske kultur samtidig med, at vi lærer et nyt sprog. Ved at tage os med til et Sikh-tempel i Vanløse eller til frokost hos den indiske ambassadørfrue giver han os en oplevelse af den kultur, som sproget hindi er en del af.

Sådan siger en af de studerende Barbara Højlund Jacobsen fra bacheloruddannelsen Moderne Indien og sydasienstudier, som står bag nomineringen af årets underviser på Københavns Universitet.

Elmar Josef Renner i gang med sin inspirerende undervisning.

- Jeg er meget glad for prisen. Det er jo den bedste feedback, man kan få fra de studerende, siger studieadjunkt Elmar Josef Renner fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på Københavns Universitet.

Undervisningsprisen uddeles sammen med Den Internationale Studiemiljøpris og Innovationsprisen ved den traditionsrige årsfest på Københavns Universitet den 21. november, hvor også regentparret deltager.

Kulturforståelse giver sprogøre

De studerende beskriver Elmar Josef Renner som god til at skabe kontakt til det indiske miljø i Danmark og til at formidle sproget hindi på en intuitiv og nytænkende måde. Han gør sproget relevant og ”jonglerer på overbevisende vis med diverse indiske dialekter, samtidig med at han har stor forståelse for sprogets etymologi”, som de studerende skriver i motivationen. Elmars undervisning er et bevis på, at sprog læres bedst, hvis man samtidig forstår andre dele af kulturen.

- I Elmars undervisningstekster optræder der ofte personer i dialog. Det har vist sig, at det ikke er fiktive personer opfundet til undervisningsmaterialet. Ved flere lejligheder har vi fået besøg af personerne fra teksterne i hans timer, som vi så har kunnet afprøve vores konversationsfærdigheder med, siger Barbara Højlund Jacobsen.

Sydasiatisk udvikling skaber gode jobmuligheder

Den sydasiatiske region - Indien, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka og Maldiverne - har de sidste årtier udviklet sig til en betragtelig politisk og økonomisk magtfaktor. Bacheloruddannelsen i Moderne Indien og sydasienstudier optog studerende for første gang i 2012, og uddannelsen sætter fokus på regionens sprog, historie, samfund og politik.

Studiet ruster de studerende til job i danske og internationale virksomheder og organisationer, der opererer i området eller samarbejder med lande i regionen. Det kan være handelsmæssigt, udviklingsprojekter i NGO'er, inden for udenrigstjenesten, i forsvaret eller i mediebranchen.

De studerende bliver igennem studiet i stand til at beherske hindi, som er nationalsproget i Indien. Omkring 500 millioner mennesker taler hindi i Indien og andre steder, og sproget forstås af op imod 800 millioner mennesker.

Elmar Josef Renner får udover æren en check på 25.000 kroner og en uglestatuette i porcelæn.

Studieadjunkt Elmar Josef Renner
Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier