8. december 2014

Oldtidens ægyptere brugte historiske traumer til at skabe national fortælling

tiltrædelsesforelæsning

Allerede i oldtidens Ægypten var magthaverne uhyre bevidste om, hvordan krige og andre traumatiske begivenheder kunne bruges til at etablere nationale fortællinger og identiteter. Og netop de gamle ægypteres brug og misbrug af historien er temaet for Kim Ryholts forelæsning 12. december, der også markerer hans tiltrædelse som professor i ægyptologi ved Københavns Universitet.

Kim Ryholt med dokument fra papyrussamlingen. Foto: Mike Young

Alle, der har fulgt med i debatten om markeringen af 1864 og ikke mindst Ole Bornedals tv-serie om samme, ved, at det ikke er ligegyldigt, hvordan nationale traumer fremstilles i offentligheden. Men at bruge historiske begivenheder til at skabe en fortælling om en nation og et folk er ikke noget nyt.

Den 12. december holder professor i ægyptologi Kim Ryholt tiltrædelsesforelæsning, og her vil han vise, hvordan særlige historiske begivenheder blev brugt – og holdt omhyggeligt ved lige gennem århundreder – af magthaverne i oldtidens Ægypten til at skabe national samhørighed.

Forelæsningen finder sted kl. 13.00 i lokale 14.1.67 på Det Humanistiske Fakultet, Karen Blixens Vej 4, 2300 Købehavn S. Alle interesserede er velkomne.

Papyrus Carlsberg

Kim Ryholt har til daglig ansvaret for Københavns Universitets Papyrus Carlsberg Samling, som indeholder over 1.000 dokumenter. Samlingen hedder Papyrus Carlsberg, fordi Carlsbergfondet siden 1930'erne har doneret store mængder papyrusser til universitetet. Også Augustinus Fonden har støttet samlingen.

En tempelslave-kontrakt sammensat af fragmenter fra København og British Museum

For overhovedet at kunne studere de gamle ægyptiske tekster skal man beherske det sprog, de er skrevet på, i dette tilfælde demotisk, som uddøde i middelalderen. Kim Ryholt er et af meget få mennesker i verden, der læser og forstår demotisk, og derfor har han kunnet fravriste papyrusserne en række spændende historier.

Han har blandt andet afdækket, hvordan slaver i den ægyptiske by Tebtunis for 2.200 år siden frivilligt indgik slavekontrakter, som bandt dem til et tempel resten af livet – og endda betalte en månedlig afgift for at få lov til det. Det gjorde de formodentlig for at slippe for en endnu værre skæbne, som kunne bestå af livsfarligt tvangsarbejde i stenbrud eller udgravning af kanaler.

Den seneste tilføjelse til Papyrus Carlsberg er lejesoldaten Horus' personlige arkiv, som Kim Ryholt købte i 2012 for 4,2 millioner kr ved en auktion på Sotheby's med støtte fra Carlsbergfondet og Augustinus Fonden. Lejesoldatens arkiv består af 50 dokumenter, der giver et unikt indblik i hverdagslivet i Ægypten for 2.200 år siden.

Om Kim Ryholt

Født 1970, ægyptolog, professor og centerleder ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier på Københavns Universitet, hvorfra han også er uddannet cand. phil. og ph.d. Har også læst ved de tyske universiteter Julius-Maximilians-Universität i Würzburg og Freie Universität i Berlin.