4. november 2014

ToRS i medierne - om dimensionering

Dimensionering

ToRS’ forskere og undervisere bidrager i medierne til debatten om uddannelsesministerens dimensioneringsplan

Kronik: Humanistisk viden er livsnødvendig
Weekendavisen, fredag 28. november 2014
I både Danmark og Japan bliver de statslige universiteter for tiden presset til at beskære humaniora og forskningen i den menneskelige faktor og menneskets frembringelser. Men til forskel fra Japan har vi i Danmark ikke en hær af private universiteter, der vil fortsætte med at uddanne humanister, når de statslige universiteter sakker bagud. Kronik af lektor i japanstudier Marie Højlund Roesgaard.

Debat: KOMMENTAR: Afgørende sprogkundskaber kan forsvinde
Berlingske, Sektion: 1, Side: 27, onsdag 26. november 2014
Når vi i Danmark taler om dimensionering af universiteterne, er der mange, der fornuftigt nok mener, at vi i hvert fald bør gøre noget for at bevare uddannelserne i hovedsprogene. Men hvad er et hovedsprog? ...

Dorit Jakobsen kæmper for Eskimologi-studiets eksistens
Kalaalit Nuunataa Radioa, 26. november 2014
Den danske uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen mener godt, at faget Eskimologi og Arktiske studier ved Københavns Universitet kan sikres i forbindelse med den omlægning af en række universitetsstudier, som regeringen har iværksat.

Al Zubarah - Pompeii of the Middle East
University Post, 21 November 2014
University of Copenhagen scientists are living out an archaeological dream in the form of a full-time, decade long excavation of an old cosmopolitan trading hub in Qatar.

Ekspertviden kan man ikke google sig til
Information, 14. november 2014
Føres dimensioneringsplanen ud i livet, udtørrer vigtige videnskilder. Hvem skal f.eks. tale med fulde russiske kaptajner i Øresund eller fastslå, om der tales russisk med ukrainsk eller russisk accent på lydoptagelser fra Ukraine, hvis vi beskærer faget russisk? Debatindlæg af seks forskere og undervisere fra ToRS.

Doris vil sikre eskimologi-studiet i København
4. november 2014 - Sermitsiaq
Siumuts Folketingsmedlem Doris Jakobsen håber på, at eskimologi-studiet i København ikke vil blive ramt af omlægninger i de højere uddannelser i Danmark

Kinesisk humaniora – og arabisk
3. november 2014 - Jyllands-Posten
Det er intet tilfælde, at kineserne opruster på humaniora, mens araberne skærer ned. Humaniora er et udtryk for overskud, for tid og vilje til selvindsigt og selvforandring.
Kronik af Denise Gimpel og Jakob Skovgaard-Petersen

Vores lovgivere fatter ikke, hvad universitetet er til for
Uni-Avisen, Debat 3/11-14 11:11
92 forskere og forskerstuderende (mange fra ToRS) opfordrer: Lad være med at forsvare humaniora ved at tale samme sprog som regeringen og dens økonomer. I skylder ikke erhvervslivet at skulle eksistensberettige vores uddannelser og forskningsmiljøer.

RomerRiget
1. november 2014 - Radio24syv
RomerRiget: slut med humaniora? Regeringen er kommet et skridt videre i at nedlægge de humanistiske fakulteter. Ikke mere persisk, ikke mere tysk, og hvad skal vi med litteraturvidenskab? Mette Sandbye, Rasmus Elling, Jesper Højberg og Jens Erik Mogensen udsender nødsignaler - og måske opfanges de af Venstres uddannelsespolitiske ordfører Esben Lunde Larsen. Hjælp! Knud Romer

DR2 Deadline
28. oktober 2014 - dr.dk
Rasmus Christian Elling interviewes om nedskæringer af uddannelser

Nedskæringer på humaniora undergraver ønsket om vækst
27. oktober 2014 - Politiken
Regeringen vil skære i de uddannelser, der skulle sikre, at vi er til stede i  de fremadstormende økonomier i bl.a. Asien. Debatindlæg af Ravinder Kaur.

Debat: Uddannelsesministerens store model gør Danmark lille
Politiken, 13. oktober 2014, Kultur side 7
Debatindlæg af Frank Sejersen: Det er bekymrende, at ministerens dimensioneringsmodel undlader at medregne, at Danmark har et øget engagement i verden.

"Vi er ikke bare en eksotisk klub der diskuterer uddøde kulturer"
Politiken, 9. oktober 2014
På Københavns Universitet risikerer de små fag at få sparekniven. Men hvad laver man egentlig på en uddannelse som Indianske sprog og kulturer? Og hvad kan den bruges til? Politiken har undersøgt sagen og interviewet blandt andre Jesper Nielsen.

Humaniora skal under kniven
Radio 24syv Morgen, 26. september 2014
Dimensionering: Er det bedst at vide meget om lidt eller lidt om meget? I følge regerngen er det helst det sidste. I sidste uge annoncerede de, at der skal optages knap 4000 færre på de studier, der gennem tiden har vist sig at uddanne til arbejdsløshed. Vi taler med to af de lektorer, der underviser i såkaldte nichefag, nemlig Frank Sejersen fra Eskimologi og Jesper Nielsen fra Indianske sprog og kulturer.