6. oktober 2016

ToRS på Kulturnatten: Fremtiden er ikke hvad den har været

Kulturnat 2016

Kom og få læst din fremtid som man gjorde det for årtusinder siden i Babylon. Du kan blive spået i dit udseende, i firben og i din fødselsdato. Det bliver bestemt ikke kedeligt når ToRS er med på Kulturnatten d. 14. oktober!

I Københavns Universitets Festsal kan du i år opleve noget helt særligt, nemlig at få læst din fremtid ganske som man gjorde for årtusinder siden i Babylon, Egypten, og Mellemamerika.

En række af ToRS' forskere og studerende står klar til at spå med oldtidens teknikker, og til at vise dig hvordan du selv kan finde varsler i oliedråber og røgelse.

Du kan bl.a. møde:

• Nicole Brisch, Seraina Nett og Sophus Helle fra Assyriologi, der spår folk i deres udseende
  • Rune Olsen og Daniel Soliman fra Ægyptologi der spår folk med firben
  • Jesper Nielsen fra Indianske kulturer, der spår folk i deres fødselsdato

Dertil kommer der til at være en række oplæg, bl.a.:

Kl. 19: Ulla Koch, førende ekspert i babylonsk divination, fortæller om babylonsk astrologi. Kan stjernerne fortælle os, om kongehuset er i fare?

Kl. 21: Jesper Nielsen, lektor ved Indianske sprog og kulturer, taler om kalender-divination blandt mayaerne: Din dato – din skæbne!

Selvom det i dag kan virke mærkeligt at et faldende firben skulle være et varsel om fremtiden, har spådomskunst været afgørende for videnskaberne som vi kender dem i dag – for eksempel er den babylonske astrologi grundlaget for moderne astronomi. Det kan du høre mere om når Ulla Koch, ekspert i babylonsk spådomskunst, gransker nattehimlen for at finde ud om kongefamilien er i fare.

Hermed præsenterer vi også en række ’småfag’ på Københavns Universitet, så du kan lære lidt om hvad småfag egentlig er for noget.

Arrangementet foregår på Kulturnatten d. 14. oktober 2016 kl. 18-23 i festsalen på Københavns Universitet, Frue Plads 4, 1165 København K

Se mere på kulturnattens hjemmeside.

For yderligere information kontakt Sophus Helle clh887@alumni.ku.dk.