Frontløberne som motiv: 2019 protesterne i Hongkong

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

  • Fulltext

    Forlagets udgivne version, 1,49 MB, PDF-dokument

2019 protesterne i Hong Kong udfoldede sig med en visuel kraft, der formede en bevægelse, der på én gang var populær og radikal, fredelig og voldsom, velordnet og saboterende. Et af bevægelsens centrale instrumenter var at besætte Hongkongs territorium med visuelt protestmateriale. Protestmure spredte sig med lynets hast fra begyndelsen af juli. Fra august og september blev indholdet af byens protestmure opdateret hver eneste dag af uafhængige, selvorganiserede grupperinger og enkeltpersoner. Så længe murene var opdateret med den seneste information, kunne protestbevægelsen bevise, at den stadig var klar til kamp, og at det Hong Kong, de alle kæmpede for, var lige der på muren foran dem.
Billedet af frontløberne som dem, der leder kampen mod politiet, kom til at spille en central rolle i dannelsen af en politisk identitet for protestbevægelsen. Efterhånden som protestbevægelsen udviklede sig, og de voldsomme sammenstød med politiet tog til, dukkede billederne af frontløberne, klædt i sort, iført gasmasker og sikkerhedsbriller og med et flag i hånden, frem som billedet af protestbevægelsen.
I denne artikel følger jeg udviklingen af billedet af frontløberne og forsøget på at skabe et visuelt sprog, der former denne specifikke bevægelse. Jeg følger frontløbernes udvikling som dele af en protesthistorie og som dele af et ensemble af protestfigurer og protestspecifikke begivenheder. Jeg udforsker, hvad frontløberne og deres billeder gør, mens de udfolder sig i dynamikken mellem den modstand, bevægelsen udøver, og den undertrykkelse, de møder.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKultur & Klasse
Vol/bind51
Udgave nummer134-135
Sider (fra-til)107–128
ISSN0105-7367
StatusUdgivet - 2023

ID: 324365218