23. marts 2020

Fornem pris til artikel om det tidlige landbrugs effekt på mennesket

arkæologi

Sammen med en række forskerkolleger fra hele verden modtager arkæolog Scott Haddow fra Københavns Universitet dette års Cozzarelli Prize af tidsskriftet PNAS. Forskerne modtager prisen for den bedste artikel inden for feltet Social & Behavioural Science. De viste med artiklen, at overgangen til landbrug i det sydvestlige Asien for 11.000 år siden førte til øget behov for arbejdskraft samt større risiko for fysisk vold og sygdomme.

Scott Haddow under en udgravning i Çatalhöyük i Tyrkiet. Foto: Jason Quinlan

Tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) uddeler hvert år The Cozzarelli Prize til forskere, som har leveret enestående bidrag til deres respektive forskningsfelter. Årets vindere er udvalgt blandt 3.300 artikler i PNAS i 2019, og de har alle bidraget med originale og innovative videnskabelige resultater.

Inden for temaet Social & Behavioural Science blev artiklen Bioarchaeology of Neolithic Çatalhöyük, som arkæolog Scott Haddow fra Københavns Universitet har bidraget til, valgt som årets vinder. Artiklen viser markante ændringer i tidlige agerbrugeres sundhed, mobilitet og generelle livsstil.

For at vurdere, hvilken effekt overgangen til agerbrug havde på menneskets livsstil, sundhed og kultur, gennemførte forskerne en bioarkæologisk undersøgelse af Çatalhöyük (7.100-5.950 f.Kr.), et af de tidligste forhistoriske bysamfund i det nuværende Tyrkiet, som har været beboet i sammenlagt 1.150 år. Ved at inddrage tidligere undersøgelser i området kunne arkæologerne analysere påvirkningen fra miljø, diæt og livsstil på menneskenes sundhed og velbefindende i dette tidlige landbrugssamfund.

Forskerne kunne konkludere, at overgangen til landbrug førte til højere fødselstal, som betød, at området blev tættere befolket. At der pludselig boede mange flere mennesker på et relativt lille område, førte til et øget behov for arbejdskraft samt større risiko for at blive udsat for vold og sygdomme, og denne udvikling i Çatalhöyük indvarslede lignende ændringer i andre bosættelser. Ifølge PNAS’ prisudvalg giver undersøgelsen os et unikt indblik i de forandringer i menneskets livsstil, som det tidlige agerbrug forårsagede.

Læs mere om The 2019 Cozzarelli Prizes.

Læs artiklen

Larsen, C.S., C.J. Knüsel, S.D. Haddow, M.A. Pilloud, M. Milella, J.W. Sadvari, J. Pearson, C.B. Ruff, E.M. Ga¬rofalo, E. Bocaege, B.J. Betz, I. Dori, and B. Glencross 2019. Bioarchaeology of Neolithic Çatalhöyük reveals fundamental transitions in health, mobility, and lifestyle in early farmers. Proceedings of the National Academy of Science 116(26): 12615–23.

Arkæolog Scott D. Haddow
Marie Skłodowska-Curie Research Fellow