[Danskernes religion ved påsketid]

Presse/medie

10/04/2014
11. april 2014 Kære Anne Katrine Gottfred Jensen Det ser godt ud. Alt er godkendt til citat. God påske Peter B. Andersen From: Anne Katrine Gottfred Jensen [mailto:Gottfred@k.dk] Sent: 10. april 2014 18:30 To: Peter Birkelund Andersen Subject: Citattjek til Kristeligt Dagblad Kære Peter Birkelund Andersen Mange tak for din tid i telefonen tidligere i dag. Her er, hvad jeg gerne vil have mulighed for at citere dig for. Det afhænger af pladsen og artiklens endelige udformning, om alt kommer med. Jeg skal gerne inden fredag klokken 16 (alternativt i løbet af weekenden) høre fra dig, hvis du har ændringsforslag. Jeg har tilføjet ”efterkrigstiden” i et af dine citater for at hjælpe læseren på vej. Ret endelig i det, hvis du gerne vil, det skal stå på en anden måde. Lektor ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet, Peter Birkelund Andersen, står bag flere undersøgelser om danskernes tro. ”Helt firkantet mener jeg godt, at man kan undersøge danskernes tro. Men med meget håndfaste spørgsmål hentet fra trosbekendelsen, må man dog forvente, at de vil svare, at det tror de ikke på. Helt basalt kan man sige, at omkring 60 procent tror på ”gud” som et eller andet gudsbegreb,” siger han. Mens omkring en tiendedel af befolkningen tror på Helvede. ”Når der spørges til Helvede, gøres det ofte med et meget konkret spørgsmål,” siger han. Heller ikke konkrete begivenheder som for eksempel Jesu opstandelse spiller en stor rolle for danskerne, påpeger Peter Birkelund Andersen. ”Opstandelsen og andre konkrete begivenheder bliver ikke brugt til at legitimere og begrunde troen,” siger han. Det hænger blandt andet sammen med måden, der undervises i religion på i folkeskolen, hvor mange hører om kristendommen, mener Peter Birkelund Andersen. ”Her er der langt hen ad vejen en grundtvigiansk fortællende undervisningstradition. Det vil sige, at det er begivenheden snarere end det konkrete mirakel, der er fokus på. Man underviser på den måde for at kunne rumme børn fra både troende og ateistiske hjem og børn fra andre trossamfund.” Også i den danske universitetsteologi er der ifølge ham det fokus. ”Man har været tilbageholdende med at specificere mirakler som det, der legitimerer religion. For eksempel opstandelsen. Det har udviklet sig på den måde efter teologiprofessor P.G. Lindhardt, som i efterkrigstiden gjorde op med den missionske udgave af kristendommen,” siger Peter Birkelund Andersen. Ifølge Peter Birkelund Andersen tror ”langt over halvdelen” af danskerne, at der er et liv efter døden. Men det er med hans ord en ”diffus efterlivsforestilling”. ”De skarpe teologiske forestillinger om, at mennesket er født syndigt, og at der er en risiko for at komme i Helvede, er der ikke mange, der tror på. Når man ikke tror på Helvede, kan det være lidt svært at forholde sig til ’på tredjedagen opstået fra de døde’. For hvad betyder det?” siger han. Med venlig hilsen Anne Katrine Gottfred Jensen Journalist Vimmelskaftet 47 | DK-1161 København K T: +45 33 48 05 00 | M: +45 41 74 19 14 www.k.dk | gottfred@k.dk

Referencer

  • [Danskernes religion ved påsketid]

    Anne Katrine Jensen, 25 kin.

    Kristeligt Dagblad

ID: 175251119