Lavkasternes Tranquebar: Om udfordringerne ved at repræsentere lavkasternes materielle kulturarv. V/ Caroline Lillelund

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

Standard

Lavkasternes Tranquebar : Om udfordringerne ved at repræsentere lavkasternes materielle kulturarv. V/ Caroline Lillelund. / Fihl, Esther (Redaktør).

København : Nationalmuseets Tranquebar Initiativ, 2009. 48 s. (Tranquebar Initiativets Skriftserie).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

Harvard

Fihl, E (red.) 2009, Lavkasternes Tranquebar: Om udfordringerne ved at repræsentere lavkasternes materielle kulturarv. V/ Caroline Lillelund. Tranquebar Initiativets Skriftserie, bind Nr. 8, Nationalmuseets Tranquebar Initiativ, København. <https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/natmus/forskning/dokumenter/Tranquebar/Skriftserie/Tranquebar_Initiativets_Skriftserie_nr_08_2009.pdf>

APA

Fihl, E. (red.) (2009). Lavkasternes Tranquebar: Om udfordringerne ved at repræsentere lavkasternes materielle kulturarv. V/ Caroline Lillelund. Nationalmuseets Tranquebar Initiativ. Tranquebar Initiativets Skriftserie https://natmus.dk/fileadmin/user_upload/natmus/forskning/dokumenter/Tranquebar/Skriftserie/Tranquebar_Initiativets_Skriftserie_nr_08_2009.pdf

Vancouver

Fihl E, (ed.). Lavkasternes Tranquebar: Om udfordringerne ved at repræsentere lavkasternes materielle kulturarv. V/ Caroline Lillelund. København: Nationalmuseets Tranquebar Initiativ, 2009. 48 s. (Tranquebar Initiativets Skriftserie).

Author

Fihl, Esther (Redaktør). / Lavkasternes Tranquebar : Om udfordringerne ved at repræsentere lavkasternes materielle kulturarv. V/ Caroline Lillelund. København : Nationalmuseets Tranquebar Initiativ, 2009. 48 s. (Tranquebar Initiativets Skriftserie).

Bibtex

@book{8b33a5c04c444d1f8ed5156f3f26c338,
title = "Lavkasternes Tranquebar: Om udfordringerne ved at repr{\ae}sentere lavkasternes materielle kulturarv. V/ Caroline Lillelund",
abstract = "En ny omfattende genstandssamling blev i 2007 hjembragt til Nationalmuseets etnografiske samling fra den sydindiske kystlandsby Tranquebar, der stadig k{\ae}mper for at rejse sig oven p{\aa} de enorme {\o}del{\ae}ggelser for{\aa}rsaget af tsunamien i 2004. Sidst der blev samlet ind til Nationalmuseet fra Tranquebar var i 1845, da Galathea-ekspeditionen anl{\o}b den syd{\o}stindiske kyst for formelt at overdrage den danske koloni til briterne. Dengang som nu var Tranquebar ligesom resten af Indien kendetegnet ved store sociale, religi{\o}se og kulturelle forskelle, og netop disse forskelle er omdrejningspunkt for det nye indsamlingsprojekt, LavkasternesTranquebar, der s{\ae}tter s{\ae}rligt fokus p{\aa} Tranquebars store lavkastebefolkning. Men hvordan formidler man viden om kaste, kulturel mangfoldighed og social udst{\o}delse, n{\aa}r formidlingens form skal tage udgangspunkt i indsamling og udstilling af materielle objekter? Og hvordan sikrer man, at de svageste samfundsgrupperskulturelle traditioner ogs{\aa} bliver repr{\ae}senteret, n{\aa}r netop disse grupper ejer s{\aa} forsvindende f{\aa} ting?Denne artikel diskuterer betingelserne for at dokumentere det levede livs mangfoldige udtryk og betydninger gennem indsamling af tilg{\ae}ngelige materielle genstande og viser, hvordan nye genstande kan kontekstualisere og reaktualisere de gamleetnografiske samlinger. English abstract:In 2007, a new comprehensive ethnographic collection was brought to the National Museum of Denmark from the coastal, south Indian village of Tranquebar. The last time the NationalMuseum had a collection from Tranquebar incorporated in itscollections was in 1845, when the Galathea expedition visitedTranquebar and officially handed over the, until then, Danishcolony to the British. Then as now, Tranquebar was characterizedby vast social, religious and cultural differences. These differenceshave been central to the new collection project The Low Castesof Tranquebar, which focuses on the large low caste populationin Tranquebar. But how is it possible to communicate knowledgeabout caste, cultural diversity, and social marginalisation, whenthe communication has to be based on the collection and exhibitionof material objects? And how can we make sure that thecultural traditions of the weakest social groups get represented,when precisely these groups are characterized by owning conspicuouslyfew material objects?This article discusses the possibilities of documenting the vastdiversity of meanings and expressions attributed to everyday sociallife through the collection of available material artefacts. Thearticle points out how the new artefacts can be used to contextualizeand reactualize the older ethnographic collections, therebycontributing to a fuller knowledge about the continuations andchanges of material culture in Tranquebar. ",
editor = "Esther Fihl",
year = "2009",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7602-109-8",
volume = "Nr. 8",
series = "Tranquebar Initiativets Skriftserie",
publisher = "Nationalmuseets Tranquebar Initiativ",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Lavkasternes Tranquebar

T2 - Om udfordringerne ved at repræsentere lavkasternes materielle kulturarv. V/ Caroline Lillelund

A2 - Fihl, Esther

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - En ny omfattende genstandssamling blev i 2007 hjembragt til Nationalmuseets etnografiske samling fra den sydindiske kystlandsby Tranquebar, der stadig kæmper for at rejse sig oven på de enorme ødelæggelser forårsaget af tsunamien i 2004. Sidst der blev samlet ind til Nationalmuseet fra Tranquebar var i 1845, da Galathea-ekspeditionen anløb den sydøstindiske kyst for formelt at overdrage den danske koloni til briterne. Dengang som nu var Tranquebar ligesom resten af Indien kendetegnet ved store sociale, religiøse og kulturelle forskelle, og netop disse forskelle er omdrejningspunkt for det nye indsamlingsprojekt, LavkasternesTranquebar, der sætter særligt fokus på Tranquebars store lavkastebefolkning. Men hvordan formidler man viden om kaste, kulturel mangfoldighed og social udstødelse, når formidlingens form skal tage udgangspunkt i indsamling og udstilling af materielle objekter? Og hvordan sikrer man, at de svageste samfundsgrupperskulturelle traditioner også bliver repræsenteret, når netop disse grupper ejer så forsvindende få ting?Denne artikel diskuterer betingelserne for at dokumentere det levede livs mangfoldige udtryk og betydninger gennem indsamling af tilgængelige materielle genstande og viser, hvordan nye genstande kan kontekstualisere og reaktualisere de gamleetnografiske samlinger. English abstract:In 2007, a new comprehensive ethnographic collection was brought to the National Museum of Denmark from the coastal, south Indian village of Tranquebar. The last time the NationalMuseum had a collection from Tranquebar incorporated in itscollections was in 1845, when the Galathea expedition visitedTranquebar and officially handed over the, until then, Danishcolony to the British. Then as now, Tranquebar was characterizedby vast social, religious and cultural differences. These differenceshave been central to the new collection project The Low Castesof Tranquebar, which focuses on the large low caste populationin Tranquebar. But how is it possible to communicate knowledgeabout caste, cultural diversity, and social marginalisation, whenthe communication has to be based on the collection and exhibitionof material objects? And how can we make sure that thecultural traditions of the weakest social groups get represented,when precisely these groups are characterized by owning conspicuouslyfew material objects?This article discusses the possibilities of documenting the vastdiversity of meanings and expressions attributed to everyday sociallife through the collection of available material artefacts. Thearticle points out how the new artefacts can be used to contextualizeand reactualize the older ethnographic collections, therebycontributing to a fuller knowledge about the continuations andchanges of material culture in Tranquebar.

AB - En ny omfattende genstandssamling blev i 2007 hjembragt til Nationalmuseets etnografiske samling fra den sydindiske kystlandsby Tranquebar, der stadig kæmper for at rejse sig oven på de enorme ødelæggelser forårsaget af tsunamien i 2004. Sidst der blev samlet ind til Nationalmuseet fra Tranquebar var i 1845, da Galathea-ekspeditionen anløb den sydøstindiske kyst for formelt at overdrage den danske koloni til briterne. Dengang som nu var Tranquebar ligesom resten af Indien kendetegnet ved store sociale, religiøse og kulturelle forskelle, og netop disse forskelle er omdrejningspunkt for det nye indsamlingsprojekt, LavkasternesTranquebar, der sætter særligt fokus på Tranquebars store lavkastebefolkning. Men hvordan formidler man viden om kaste, kulturel mangfoldighed og social udstødelse, når formidlingens form skal tage udgangspunkt i indsamling og udstilling af materielle objekter? Og hvordan sikrer man, at de svageste samfundsgrupperskulturelle traditioner også bliver repræsenteret, når netop disse grupper ejer så forsvindende få ting?Denne artikel diskuterer betingelserne for at dokumentere det levede livs mangfoldige udtryk og betydninger gennem indsamling af tilgængelige materielle genstande og viser, hvordan nye genstande kan kontekstualisere og reaktualisere de gamleetnografiske samlinger. English abstract:In 2007, a new comprehensive ethnographic collection was brought to the National Museum of Denmark from the coastal, south Indian village of Tranquebar. The last time the NationalMuseum had a collection from Tranquebar incorporated in itscollections was in 1845, when the Galathea expedition visitedTranquebar and officially handed over the, until then, Danishcolony to the British. Then as now, Tranquebar was characterizedby vast social, religious and cultural differences. These differenceshave been central to the new collection project The Low Castesof Tranquebar, which focuses on the large low caste populationin Tranquebar. But how is it possible to communicate knowledgeabout caste, cultural diversity, and social marginalisation, whenthe communication has to be based on the collection and exhibitionof material objects? And how can we make sure that thecultural traditions of the weakest social groups get represented,when precisely these groups are characterized by owning conspicuouslyfew material objects?This article discusses the possibilities of documenting the vastdiversity of meanings and expressions attributed to everyday sociallife through the collection of available material artefacts. Thearticle points out how the new artefacts can be used to contextualizeand reactualize the older ethnographic collections, therebycontributing to a fuller knowledge about the continuations andchanges of material culture in Tranquebar.

UR - https://natmus.dk/historisk-viden/verden/asien/indien/tranquebar/

UR - https://en.natmus.dk/historical-knowledge/historical-knowledge-the-world/asia/india/tranquebar/

M3 - Bog

SN - 978-87-7602-109-8

VL - Nr. 8

T3 - Tranquebar Initiativets Skriftserie

BT - Lavkasternes Tranquebar

PB - Nationalmuseets Tranquebar Initiativ

CY - København

ER -

ID: 209525575