Marie Højlund Roesgaard
Lektor
Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier
Karen Blixens Plads 8
2300 København S
Aktuel forskning
Uddannelsessystemet i Japan, herunder især emner der vedrører reform, globalisering, globalt medborgerskab/global citizenship, sustainable development goals (SDG) og "moral education" en art "borgerlære", men med en moralsk dimension. I min monografi om moral education (dôtoku kyôiku) analyserer jeg undervisningsmateriale såvel som cases, jeg har indsamlet for at vise undervisningspraksis og indhold, og jeg relaterer dette til regeringspolitik og identitetspolitik i Japan. Tidligere har jeg også arbejdet med private "efter-skoletid skoler", der tilbyder lektiehjælp, fritidsordning og eksamensforberedelse. Disse er analyseret i forhold til deres betydning for den japanske lovgivnings krav om lige adgang til uddannelserne, skolens muligheder for at fungere og i relation til deres selvopfattelse og udviklingsmuligheder.
Jeg arbejder også med de japanske monstre (yôkai) og deres rolle og baggrund i nutiden såvel som historisk.
Desuden arbejder jeg mere generelt med emner der berører opfattelsen af "den anden", social organisation og begrebet "orden" på individuelt og samfundsmæssigt niveau.
Primære forskningsområder
Japans moderne samfund generelt, politik, uddannelse og populærkultur i særdeleshed.
Undervisnings- og vejledningsområder
Jeg underviser i emner der vedrører det moderne japanske samfund og kultur, generelle kurser af mere teoretisk karakter, samt i japansk sprog og oversættelsen til dansk.
Jeg vejleder især opgaver og specialer om moderne samfundsrelaterede emner og moderne populærkultur i Japan. Vejledningen foregår normalt individuelt, hvor jeg typisk giver feedback på udkast, men vejledningen kan også forme sig som diskussioner om centrale emner og problemstillinger. Jeg vejleder både i forhold til indhold og i forhold til sprog og formalia.
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Global Citizenship Education in the Wider World
Roesgaard, Marie Højlund & Byram, M., 24 apr. 2023, Global Citizenship Education in Praxis: Pathways for Schools. Schultz, A. & Blom, M. (red.). Multilingual Matters, s. xx-yy 18 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
The Emperor, the Sun, and Olympus: Mythology in the Modern Japanese Education System
Roesgaard, Marie Højlund & Peer, A., 2021, Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Formal Education, 1900–20. Maurice, L. (red.). Warsaw : Warsaw University Press, s. 443-464 21 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
コペンハーゲン市ランデスガーデ学校における「異己」理解・共生授業の実践
Roesgaard, Marie Højlund & Morimo, T., 2021, 日・中・韓三カ国協働による`異己`理解共生を目ざした国際理解教育のプログラム開発: 研究報告書. Kamata, S. (red.). Japan: 日本国際理解教育学会, s. 114-126 13 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Moral Education in Japan: Values in a Global Context
Roesgaard, Marie Højlund, 1 jan. 2017, Great Britain: Routledge. 188 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Mette og Murakami: Kulturel dobbeltkompetence - erhverves i Japanstudiet og er nødvendig i den omskiftelige verdenssituation
Roesgaard, Marie Højlund, 2017, Små Fag, Store Horisonter: småfagenes danske kulturhistorie. Skovgaard-Petersen, J. & Sindbæk Andersen, T. (red.). Bind 7. s. 157-168 11 s. (Tværkultur: Årbog for ToRS).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Formidling
- Udgivet
世界の子どもの一日3・デンマーク・コペンハーゲン
Roesgaard, Marie Højlund, 2015, 教育と文化 78: 特集 希望のための企て. Ikeda, S. (red.). Tokyo: Kokuminkyoiku bunka sogo kenkyujo, s. 83-89 6 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
- Udgivet
Kronik: Humanistisk Viden er Livsnødvendig
Roesgaard, Marie Højlund, 28 nov. 2014, I: Weekendavisen.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Kommentar/debat
- Udgivet
Japanese Education and the Cram School Business: Functions, Challenges and Perspectives of the Juku
Roesgaard, Marie Højlund, 2006, København: NIAS Press. 203 s. (Monograph Series; Nr. 105).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › fagfællebedømt
Udvalgte aktiviteter
Conference on Comparative Research of Sino-Danish Education
Roesgaard, Marie Højlund (Taler)
14 okt. 2016Aktivitet: Deltagelse i arrangement eller begivenhed - typer › Organisation af og deltagelse i konference
日本とグローバルシティズンシップとアイデンチチー - 道徳教育の事例から [Global Citizenship and identity in Japan – the case of moral education.]
Roesgaard, Marie Højlund (Oplægsholder)
10 jan. 2015Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Utopia or Dystopia: The Politics of Representation in the Era of Climate Change
Roesgaard, Marie Højlund (Deltager)
26 apr. 2014Aktivitet: Deltagelse i arrangement eller begivenhed - typer › Deltagelse i workshop, seminar og kursus
Conference for Comparative and International Education Society : Reimagining Education
Roesgaard, Marie Højlund (Taler)
28 feb. 2010 → 5 mar. 2010Aktivitet: Deltagelse i arrangement eller begivenhed - typer › Organisation af og deltagelse i konference
International Understanding and SDGs
Roesgaard, Marie Højlund (Andet)
18 okt. 2019Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Human Security: Its Importance, Challenges, and the case of Japan
Roesgaard, Marie Højlund (Andet)
30 sep. 2020Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Teaching Sustainability amid Climate Crisis - Cases from two Danish Schools
Roesgaard, Marie Højlund (Andet)
29 apr. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
The influence of testing on student performance
Roesgaard, Marie Højlund (Andet)
31 maj 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Udvalgte priser
Framework Grant
Roesgaard, Marie Højlund (Modtager), 6 nov. 2017
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
Japan Foundation Short-Term Fellowshihp
Roesgaard, Marie Højlund (Modtager), 6 apr. 2018
Pris: Priser, stipendier, udnævnelser
ID: 9456