Marie Højlund Roesgaard

Marie Højlund Roesgaard

Lektor

Aktuel forskning

Uddannelsessystemet i Japan, herunder især emner der vedrører reform, globalisering, globalt medborgerskab/global citizenship, sustainable development goals (SDG) og "moral education" en art "borgerlære", men med en moralsk dimension. I min monografi om moral education (dôtoku kyôiku) analyserer jeg undervisningsmateriale såvel som cases, jeg har indsamlet for at vise undervisningspraksis og indhold, og jeg relaterer dette til regeringspolitik og identitetspolitik i Japan. Tidligere har jeg også arbejdet med private "efter-skoletid skoler", der tilbyder lektiehjælp, fritidsordning og eksamensforberedelse. Disse er analyseret i forhold til deres betydning for den japanske lovgivnings krav om lige adgang til uddannelserne, skolens muligheder for at fungere og i relation til deres selvopfattelse og udviklingsmuligheder.

Jeg arbejder også med de japanske monstre (yôkai) og deres rolle og baggrund i nutiden såvel som historisk.

Desuden arbejder jeg mere generelt med emner der berører opfattelsen af "den anden", social organisation og begrebet "orden" på individuelt og samfundsmæssigt niveau.

Primære forskningsområder

Japans moderne samfund generelt, politik, uddannelse og populærkultur i særdeleshed.

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg underviser i emner der vedrører det moderne japanske samfund og kultur, generelle kurser af mere teoretisk karakter, samt i japansk sprog og oversættelsen til dansk.

Jeg vejleder især opgaver og specialer om moderne samfundsrelaterede emner og moderne populærkultur i Japan. Vejledningen foregår normalt individuelt, hvor jeg typisk giver feedback på udkast, men vejledningen kan også forme sig som diskussioner om centrale emner og problemstillinger. Jeg vejleder både i forhold til indhold og i forhold til sprog og formalia.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Global Citizenship Education in the Wider World

    Roesgaard, Marie Højlund & Byram, M., 24 apr. 2023, Global Citizenship Education in Praxis: Pathways for Schools. Schultz, A. & Blom, M. (red.). Multilingual Matters, s. 17-26 10 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    The Emperor, the Sun, and Olympus: Mythology in the Modern Japanese Education System

    Roesgaard, Marie Højlund & Peer, A., 2021, Our Mythical Education: The Reception of Classical Myth Worldwide in Formal Education, 1900–20. Maurice, L. (red.). Warsaw : Warsaw University Press, s. 443-464 21 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    コペンハーゲン市ランデスガーデ学校における「異己」理解・共生授業の実践

    Roesgaard, Marie Højlund & Morimo, T., 2021, 日・中・韓三カ国協働による`異己`理解共生を目ざした国際理解教育のプログラム開発: 研究報告書. Kamata, S. (red.). Japan: 日本国際理解教育学会, s. 114-126 13 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Moral Education in Japan: Values in a Global Context

    Roesgaard, Marie Højlund, 1 jan. 2017, Great Britain: Routledge. 188 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Mette og Murakami: Kulturel dobbeltkompetence - erhverves i Japanstudiet og er nødvendig i den omskiftelige verdenssituation

    Roesgaard, Marie Højlund, 2017, Små Fag, Store Horisonter: småfagenes danske kulturhistorie. Skovgaard-Petersen, J. & Sindbæk Andersen, T. (red.). Bind 7. s. 157-168 11 s. (Tværkultur: Årbog for ToRS).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

  6. Udgivet

    世界の子どもの一日3・デンマーク・コペンハーゲン

    Roesgaard, Marie Højlund, 2015, 教育と文化 78: 特集 希望のための企て. Ikeda, S. (red.). Tokyo: Kokuminkyoiku bunka sogo kenkyujo, s. 83-89 6 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

  7. Udgivet

    Kronik: Humanistisk Viden er Livsnødvendig

    Roesgaard, Marie Højlund, 28 nov. 2014, I: Weekendavisen.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debat

  8. Udgivet

    Japanese Education and the Cram School Business: Functions, Challenges and Perspectives of the Juku

    Roesgaard, Marie Højlund, 2006, København: NIAS Press. 203 s. (Monograph Series; Nr. 105).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogfagfællebedømt

Udvalgte aktiviteter

  1. Conference on Comparative Research of Sino-Danish Education

    Roesgaard, Marie Højlund (Taler)

    14 okt. 2016

    Aktivitet: Deltagelse i arrangement eller begivenhed - typerOrganisation af og deltagelse i konference

  2. Utopia or Dystopia: The Politics of Representation in the Era of Climate Change

    Roesgaard, Marie Højlund (Deltager)

    26 apr. 2014

    Aktivitet: Deltagelse i arrangement eller begivenhed - typerDeltagelse i workshop, seminar og kursus

  3. Conference for Comparative and International Education Society : Reimagining Education

    Roesgaard, Marie Højlund (Taler)

    28 feb. 20105 mar. 2010

    Aktivitet: Deltagelse i arrangement eller begivenhed - typerOrganisation af og deltagelse i konference

  4. International Understanding and SDGs

    Roesgaard, Marie Højlund (Andet)

    18 okt. 2019

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

  5. Human Security: Its Importance, Challenges, and the case of Japan

    Roesgaard, Marie Højlund (Andet)

    30 sep. 2020

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

  6. Teaching Sustainability amid Climate Crisis - Cases from two Danish Schools

    Roesgaard, Marie Højlund (Andet)

    29 apr. 2021

    Aktivitet: Tale eller præsentation - typerForedrag og mundtlige bidrag

Udvalgte priser

  1. Framework Grant

    Roesgaard, Marie Højlund (Modtager), 6 nov. 2017

    Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

  2. Japan Foundation Short-Term Fellowshihp

    Roesgaard, Marie Højlund (Modtager), 6 apr. 2018

    Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

  3. Global gæsteprofessor Keio Universitet

    Roesgaard, Marie Højlund (Modtager), 1 aug. 2023

    Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

ID: 9456