16. december 2013

Danske arkæologer vil redde Iraks fortidsminder

arkæologi

Et nyt internationalt projekt, ledet af danske arkæologer, vil i de kommende år forsøge at redde nogle af Iraks mange oldtidslevn. Adjunkt Tim Skuldbøl fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier leder projektet.

Arkæologer kæmper i øjeblikket en hård kamp for at registrere og risikovurdere over hundrede arkæologiske byhøje på Rania‐sletten i det nordøstlige Irak fra en opdæmmet søs vandmasser. Den høje vandstand har forårsaget store ødelæggelser på flere vigtige byhøje, heriblandt byhøjene Bab‐w‐Kur, Shemshara og Basmusian.

Ikke blot er mange kulturlag skyllet bort, som har skabt store 'strande' dækket med aflejrede potteskår. Men de fleste steder er arkæologiske levn også blevet blotlagt og ødelægges nu af vind og vejr.

Foto: Henrik Brahe

Byhøjen Bab-w-Kur. Foto taget med mikrohelikopter

- Rania-sletten har mange byhøje, som indeholder vigtig viden om Mesopotamiens historie. Redningsudgravningen af den ene høj Bab‐w‐Kur startede i 2012 og har allerede nu afdækket vigtige levn helt tilbage fra kobberstenalderen, det 4. årtusinde f.Kr., det vil sige fra tiden, hvor de første byer opstod i Mesopotamien, forklarer nærorientalsk arkæolog Tim Skuldbøl fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier.

Om projektet

Undersøgelserne ledes af Tim Skuldbøl, adjunkt ved Institut for Tværkulturelle og RegionaleStudier, Københavns Universitet i samarbejde med Mette Marie Hald, museumsinspektør ved Nationalmuseet og Carlo Colantoni, adjunkt ved Bitlis Eren Universitet, Tyrkiet.

De arkæologiske projekter på Rania‐sletten foregår desuden i samarbejde med det Nederlandske Institut for den Nære Orient i Holland. Teamet består af arkæologer og forskere fra Danmark, Europa, Mellemøsten og USA.

Læs arkæologernes egen beretning om projektet i Irak på videnskab.dk