2. juni 2014

Forskningspris til lektor Jesper Nielsen fra indianske sprog og kulturer

Hæder

Einar Hansens Forskningsfonds pris på 150.000 kr. gives hvert år til både en dansk og en svensk forsker i Øresundsregionen. I år går den danske pris til Jesper Nielsen, der er lektor på indianske sprog og kulturer på ToRS.

Jesper Nielsen får prisen for fremragende humanistisk forskning, og i begrundelsen for at give den danske pris til mesoamerika-forskeren skriver fonden:

- Vi peger på Jesper Nielsen som modtager af fondens danske forskningspris på 150.000 kroner, fordi han på fremragende måde har løst de mange opgaver, som en forsker har på et lille fag. Han er en internationalt anerkendt ekspert, samtidig med at han har åbnet sit fag for danske læsere, og været en nøgleperson i frugtbart samarbejde over grænser.

Jesper Nielsen hører til i den absolutte top af mesoamerika-forskere, og bl.a. fik han for et par år siden, sammen med sin nære kollega Christophe Helmke, som de eneste i verden lov til at studere fragmenterne af et ca. 1500 år gammelt vægmaleri med maya-hieroglyffer fundet i ruinbyen Teotihuacan i Mexico. Forskerne kunne, i kraft af deres analyser, løfte sløret for en ny, overraskende og hidtil ukendt forbindelse mellem to af de dominerende højkulturer i Mesoamerika – Teotihuacan og mayaerne.

I sin begrundelse skriver fonden videre om Jesper Nielsen:

- De gamle indianske kulturer i Mellemamerika er Jesper Nielsens forskningsfelt. En lang række forskningsartikler dokumenterer hans brede ekspertise. Den strækker sig fra tolkningen af indianernes billedverden til deres skriftsystemer, fra deres religion til deres byer. Han har også bidraget til den fascinerende historie om udforskningen af de gamle kulturer. Frugtbart samarbejde er et nøgleord. Det er både samarbejde med andre forskere om enkelte projekter og det langvarige samarbejde mellem institutioner. Hans indsats har bidraget stærkt til et nært og frugtbart forhold mellem Københavns Universitet og det vigtige fagmiljø i Mexico.

Årets danske hæderspris

Ud over forskningsprisen uddeler Einar Hansens Forskningsfond også en hæderspris til hhv. en dansk og en svensk forsker. Den danske hæderspris går i år til professor Bente Rosenbeck fra Center for Kønsforskning på HUM. Hun har gennem mange år stået helt centralt i kvinde- og kønsforskningen i Danmark. Først og fremmest har hun bidraget til kvinde- og kønshistorien, men gennem den også til videnskabshistorien, kroppens historie og meget andet.

De svenske priser

Den svenske forskningspris går til docent Marie Cronqvist, universitetslektor i journalistik og mediehistorie ved Lunds Universitet og den svenske hæderspris går til Marianne Thormählen, professor i engelsk ved Lunds Universitet.