30. april 2012

Indien designer sit eget image som global magt

branding

I løbet af det sidste årti har Indiens image ændret sig dramatisk – fra bistandsnation til global magt. Det nye image handler ikke alene om stor økonomisk fremgang, men er resultatet af en nøje planlagt brandingstrategi, som den indiske stat iværksatte for ti år siden. Ny forskning af Ravinder Kaur fra Københavns Universitet viser, hvordan Indien har båret sig ad med at redesigne sin identitet. 2. maj sætter stor international konference i København spot på Asien.

Brand India hedder den organisation, som siden slutningen af 1990’erne har haft til opgave at overbevise internationale virksomheder og statsledere om, at de skal investere i det nye, moderne Indien. Ved at investere får de blandt andet adgang til billig, veluddannet arbejdskraft.

Foto: Ravinder Kaur

Kampagne under topmøde i Davos

- Brandingkampagnerne producerer forførende billeder af det "nye" Indien: I begyndelsen sammenstillede reklamefilmene traditionelle billeder af Indien med billeder af mobiltelefoner, computere og motorveje for at vise investorerne, hvordan Indien har udviklet sig, lyder det fra lektor og centerleder Ravinder Kaur, som i sin artikel “Nation’s Two Bodies: rethinking the ”new” India and its other” i den kommende udgave af tidsskriftet Third World Quarterly (tilgængelig online fra 7. maj) analyserer de statslige indiske brandingkampagner.

Og hun påpeger, at brandingkampagnerne løbende bliver justeret, så de kan tiltrække nye typer af investorer og virksomheder:

- De nyeste kampagner anvender en anden strategi, der går ud på at få store, multinationale virksomheder, fx luksusbilmærket Bugatti, til at anbefale andre store, multinationale selskaber at bruge Indien som marked og investeringsobjekt. Indien skal nu også ses som marked for luksusprodukter, som kan afsættes til en voksende middelklasse.

Det "gamle" grimme Indien

Langt fra alle indere kan dog genkende kampagnernes billede af Indien, og uoverensstemmelsen mellem image og virkelighed fører ifølge Ravinder Kaur uundgåeligt til indre konflikter og modsætninger, som den indiske regering får sværere og sværere ved at fortie:

- Der er fx store problemer med korruption i Indien, hvilket vi så i forbindelse med landets værtskab for Commonwealth Games i 2010, som er en slags Olympiske Lege for Storbritannien og dets tidligere kolonier: Legene skulle have været en stor triumf for det moderne Indien, men endte som en kæmpe korruptionsskandale, som regeringen og erhvervslivet desperat forsøgte at tale ned for ikke at skade investeringslysten, siger Ravinder Kaur.

Bliv klogere på det nye Asien

Asien-forskeren understreger, at det er vigtigt for et land som Danmark – og Vesten i det hele taget – at nå ud over de klicheer, som hele tiden bliver gentaget i medierne om de nye asiatiske stormagter.  Hvis man som land eller virksomhed vil samarbejde med nye magter som fx Indien, er det vigtigt at få en dybere forståelse af, hvad der foregår.

- Der hersker mange myter og misforståelser om Indien. Hvis man ukritisk køber alle historierne om det moderne Indien, vil man gå glip af rigtig meget væsentlig viden. Det er selvfølgelig uheldigt, hvis man betragter Indien som et vigtigt land. Derfor vil jeg anbefale alle med en interesse for Asien at følge med, når vi 2. maj her på Københavns Universitet afholder den store internationale konference Rising Asia – Anxious Europe, understreger Ravinder Kaur.

På konferencen vil en række internationalt anerkendte forskere give deres bud på, hvordan forholdet mellem Asien og Europa vil udvikle sig, Konferencen bliver streamet live på hjemmesiden.

Lektor og centerleder Ravinder Kaur,
Centre of Global South-Asian Studies