31. oktober 2013

Kulturstyrelsen indgår samarbejde med Københavns Universitet om oprettelse af et nyt undervisningsmodul

Uddannelse

Kultursstyrelsen har indgået et samarbejde med Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) om at oprette Multicultural Heritage som et tilvalgsmodul på kandidatniveau.

Samarbejdet er opstået, da der har vist sig et behov for at styrke museer og andre aktører inden for det kulturelle felt med hensyn til at indtænke forskellige kulturelle tilgange. Samtidig er det ønsket i højere grad at italesætte den globale kulturelle mangfoldighed i forståelsen af kultur og kulturarv i forbindelse med formidling, forskning etc.

Multicultural Heritage skal være et fag, der appellerer til både museumsansatte og universitetsstuderende. Det vil således kunne bidrage til, at der bliver knyttet tættere bånd mellem både regulære og ph.d. studerende med interesse for global kulturarv og museumsverden, der er deres aftagere. Det kan også resultere i professionelle netværk og faglig sparring, som begge parter kan have gavn af på sigt.

Samarbejdet mellem Kulturstyrelsen og ToRS omfatter indledningsvis en udviklingsdel, der strækker sig fra primo november 2013 – primo maj 2014. I denne periode vil det bl.a. blive afdækket, hvordan Multicultural Heritage bedst kan indgå som et tilbud for de museumsansatte, og fagets konkrete form og indhold vil blive nærmere afklaret i samarbejde med relevante aktører fra ToRS og museumsverden.

På baggrund af en evaluering af udviklingsdelen er det tanken, at Multicultural Heritage kan blive udbudt som fag fra efteråret 2014.

Yderligere oplysninger:

Sophie Bruun, sbr@kulturstyrelsen.dk, tlf. 33 73 33 23
Miriam Koktvedgaard Zeitzen, miriamz@hum.ku.dk, tlf. 51 30 07 07

Der afholdes en gæsteforelæsning 'Agency and Social Change: What Value Heritage?' med Professor Amareswar Galla, d. 6. november 2013, kl. 10.15-12.00. Læs mere om arrangementet her