18. juni 2014

Sapere Aude-bevilling til Nærorientalsk Arkæologi

Forskningsstipendium

ToRS-adjunkt Tobias Richter er blevet tildelt Forskningsrådets Sapere Aude forskningsleder-stipendium på 6,8 millioner kroner, så han kan fortsætte sin banebrydende forskning i fødevareproduktionens oprindelse i Jordan for 10.000 år siden

Tobias Richter har allerede haft to succesrige udgravningssæsoner i Qa’Shubayqa-området i Harra-ørkenen i det nordøstlige Jordan, hvor han og hans team har opdaget en række 14.500-9.000 år gamle bosættelser, som har været beboet af folk, der ernærede sig som jægere og samlere samt ved at bedrive noget af verdens allertidligste agerbrug.

Udgravningerne har givet vigtige vidnesbyrd om den effekt, klimaændringer har haft på jæger-samler-samfundene i området i perioden lige efter den sidste istid. Blandt fundene er nogle af de bedst bevarede botaniske prøver fra den sydlige Levant, foruden stenarkitektur, stenredskaber, dyreknogler, perler og menneskelige begravelser.

Sapere Aude-stipendiet giver Tobias Richter mulighed for at fortsætte sin forskning de næste tre år, ligesom forskningen i den nære Orients forhistoriske arkæologi vil blive styrket med to postdoc-forskere.

Københavns Universitet har en lang tradition for at forske i landbrugets oprindelse i Sydvestasien og har betydelige samlinger fra neolitiske fundsteder i regionen. Blandt universitetets øvrige forskningsprojekter kan nævnes udgravningerne i Beidha under ledelse af Diane Kirkbride og det neolitiske fundsted Shkarat Msaied under ledelse af Ingolf Thuesen, begge i det sydøstlige Jordan.

Flere detaljer om Tobias Richters Sapere Aude-stipendium kan findes på Forskningsrådets hjemmeside.

Flere detaljer om Shubayqa-projektet kan findes på projektets hjemmeside.