14. januar 2014

ToRS går til scenen - og bag om den!

I perioden 11-19. januar 2014 gæstede den berømte Mariinskij-ballet fra Skt. Petersborg Det Kongelige Teater i København. Ud over truppen på over 70 solodansere, 1. solister, 2. solister, halvsolister, gæstesolister og karakterdansere samt omtrent lige så mange korpsdansere kom der også en gruppe teknikere – lysteknikere, lydteknikere, scenografer og den russiske dirigent Aleksej Repnikov, der dirigerede Det Kongelige Kapel.

Formålet med besøget var at opføre det ypperligste inden for ballet – Svanesøen med musik af Tjajkovskij og koreografi af Marius Petipa og Lev Ivanov. Desuden opførtes en række forestillinger med musik af Chopin, Stravinskij og Rimskij-Korsakov.

Caroline Bilde-Krogh Jensen og Julia Perfilieva bag scenen. Foto: Mads B. Eskildsen

Trods Ruslands øgede udsyn mod den store verden efter Sovjetunionens sammenbrud i 1991 kniber det stadig med engelskkundskaberne, og Det Kongelige Teater stod pludselig og manglede en gruppe tolke, som kunne assistere teknikere, musikere, dansere og i øvrigt der, hvor der måtte være behov for tolkebistand. Og det er her, ToRS kommer ind i billedet. Studieadjunkt Mads B. Eskildsen samlede en gruppe på fem nuværende og tidligere ToRS-studerende samt en enkelt person med tilknytning til ToRS. Dette ToRS-team gik til opgaven med krum hals og påtog sig lange vagter fra klokken otte om morgenen til omkring midnat. Ud over det rent tolkemæssige, der bød på fagterminologiske udfordringer på både dansk og russisk (et black-out betyder i lysteknikerjargon, at man slukker lyset), kunne vores tolke også fungere som kulturambassadører; den russiske dirigent havde f.eks. meget svært ved at forstå det fagforeningsmæssige krav om, at musikerne i Det Kongelige Kapel skulle holde pause klokken 15:30 og ikke et minut senere, men ToRS-teamet fik forklaret situationen, hvorefter der blev rullet et flygel ind på scenen, så generalprøven kunne færdiggøres uden Det Kongelige Kapel.

Efter premieren på Svanesøen den 13. januar var der stående (og meget langvarige) ovationer fra publikums side – de havde været vidner til en af de situationer, hvor det hele spiller, og hvor man ikke lægger mærke til alt det kulturdiplomati, ToRS udførte bag kulisserne.