Praktik – et projektorienteret forløb mellem studerende og arbejdsplads
Studerende kan indgå i et såkaldt projektorienteret forløb – i daglig tale ”praktik” –, hvor de udfører projekter eller opgaver for en virksomhed, organisation eller myndighed. I et projektorienteret forløb skal den studerende afprøve og udvikle sine akademiske kompetencer ved at udføre konkrete opgaver.
Under forløbet skal den studerende have en supervisor fra virksomheden, og en vejleder (underviser) fra universitetet, der tager sig af vejledning af eksamensopgaven. Den studerende afslutter forløbet med en prøve (eksamensrapport) som bedømmes af universitetet.
Den studerende kan i et projektorienteret forløb løse afgrænsede projekter, opgaver eller undersøgelser. Den studerende kan tilbyde generel, akademisk bistand inden for fx organisering, projektstyring, kommunikation & formidling, analyse og markedsføring.
Du får:
- En studerende som er motiveret og engageret
- Adgang til den nyeste viden, analyser og metoder fra den studerendes fagområde
- Et frisk pust, nye perspektiver og ny energi til virksomheden
- Brobygning mellem virksomhed og akademiker
- Viden om hvad akademiske medarbejdere kan bidrage med – hvis du overvejer at ansætte højtuddannet arbejdskraft som noget nyt
Et projektorienteret forløb er typisk placeret i tidsrummet august/september – november/december eller januar/februar – maj/juni efter aftale mellem studerende og virksomhed, så det følger universitetets semesterstruktur. Der må gerne aflægges timer også på andre tidspunkter ifølge aftale med den studerende.
Alt efter om den studerende tager projektorienteret forløb på 15 eller 30 ECTS, og om den studerende er bachelor- eller kandidatstuderende, er der forskellige krav til det antal timer, den studerende skal aflægge i sin praktik. Den specifikke periode for det projektorienterede forløb aftales med den studerende, så den studerende kan leve op til det krævede antal timer.
Der skal også tages hensyn til, at den studerende skal have tid til at følge evt. undervisning på universitetet samt udarbejde en eksamensopgave.
Ja, hvis der er indgået en kontrakt mellem virksomheden, den studerende og instituttet, er forløbet ECTS-givende og indgår som en del af den studerendes uddannelse, såfremt studienævnet har forhåndsgodkendt forløbet. Andre typer aftaler betragtes som initiativer indgået i den studerendes fritid.
Sådan får du en studerende i praktik
- Udarbejd et ’praktikopslag’: Fortæl kort om virksomheden, de konkrete projekter/opgaver og hvilke kompetencer du søger hos den studerende. Anfør gerne en ansøgningsfrist og en kontaktperson.
- Del opslaget: Du kan dele opslaget ved at benytte KU Projekt & Job. Del gerne opslaget i april (for aftaler med start i september) eller oktober (for aftaler med start i februar). Du kan også blive medlem af vores Facebook-side for praktik- og jobopslag for ToRS og lave et opslag direkte til vores studerende herinde.
- Lav en aftale med en studerende: Når du har fundet den rette studerende, skal I sammen aftale de nærmere rammer og indgå en formel kontrakt udarbejdet af fakultetet. Den studerende skal i samarbejde med virksomheden sikre, at kontrakten lever op til kravene og de faglige mål i studieordningen og til rammerne for et projektorienteret forløb. Den studerende sørger selv for at sende relevant dokument til studienævnet for at få en forhåndsgodkendelse. Her lægges vægt på en fornuftig arbejdsbeskrivelse med fagligt relevante opgaver.
- Supervision af den studerende: Under det projektorienterede forløb skal den studerende have en kontaktperson i virksomheden, der sørger for supervision, løbende kontakt og feedback, så den studerende kan udføre forløbet tilfredsstillende.
Rammerne for et projektorienteret forløb
Her kan du læse mere om de rammer, der gælder for projektorienterede forløb mellem virksomheder og studerende.
Kontrakt
Forud for det projektorienteret forløb, skal der være indgået en kontrakt. Forløbet kan begynde, når virksomhed, studerende og instituttet har underskrevet kontrakten. Den studerende har adgang til kontrakten gennem sin uddannelses hjemmeside.
Arbejdsopgaver
Forløbet skal tage udgangspunkt i de arbejdsopgaver, som er fastlagt i kontrakten. Arbejdsopgaverne skal være afgrænsede projekter eller opgaver, hvor den studerende får afprøvet og udviklet nogle af sine akademiske kompetencer. Arbejdsopgaverne skal være af akademisk relevant karakter og afspejle de faglige mål for det projektorienterede forløb i den studerendes studieordning. Den studerende kan selv bidrage til kontraktens udformning med disse oplysninger. Arbejdsopgaver, som ikke kræver akademiske kompetencer som fx lettere kontorarbejde og praktisk arbejde, skal være meget begrænsede.
Supervisor i virksomheden
Virksomheden skal udpege en kontaktperson, som skal være den studerendes supervisor. Kontaktpersonen skal undervejs kunne hjælpe, guide og støtte den studerende i udførelse af opgaverne samt have blik for, at den studerende får det aftalte udbytte ud af forløbet. Supervisoren skal løbende evaluere den studerendes arbejde og give vedkommende feedback. Formen skal fremgå af kontrakten og kan tage form af sidemandsoplæring, følordning, sparring, instruktion, ugemøder etc.
Vejleder på universitetet
På Instituttet laver den studerende en aftale med en vejleder (underviser), som fungerer som eksaminator på den afsluttende prøve.
Tidsnormer
Forløbet skal overholde de timenormer, som er fastlagt af studienævnet. Medmindre andet aftales i kontrakten, skal timerne placeres inden for almindelig arbejdstid. Der skal tages hensyn til, at den studerende skal have tid til at følge evt. undervisning på universitetet, samt udarbejde en eksamensopgave
Udgifter
Virksomheden kan yde tilskud til dokumenterede udgifter tilknyttet forløbet som fx udgifter til transport, telefon eller husleje. Det er derudover muligt at give den studerende en påskønnelse på op til 3.000 kr. om måneden. Læs mere på ministeriets hjemmeside.