Grønlandsksproget rapport om brugen af grønlandsk grammatik i uddannelsen fra folkeskole til Universitet i Grønland

Publikation: Udredning/notatFaglig redegørelse

Standard

Grønlandsksproget rapport om brugen af grønlandsk grammatik i uddannelsen fra folkeskole til Universitet i Grønland. / Trondhjem, Naja Blytmann.

2009. 29 s., sep. 08, 2009.

Publikation: Udredning/notatFaglig redegørelse

Harvard

Trondhjem, NB 2009, 'Grønlandsksproget rapport om brugen af grønlandsk grammatik i uddannelsen fra folkeskole til Universitet i Grønland', 29 s., sep. 08, 2009..

APA

Trondhjem, N. B., (2009). Grønlandsksproget rapport om brugen af grønlandsk grammatik i uddannelsen fra folkeskole til Universitet i Grønland, 29 s., sep. 08, 2009.

Vancouver

Trondhjem NB. Grønlandsksproget rapport om brugen af grønlandsk grammatik i uddannelsen fra folkeskole til Universitet i Grønland. 2009. 29 s., sep. 08, 2009.

Author

Trondhjem, Naja Blytmann. / Grønlandsksproget rapport om brugen af grønlandsk grammatik i uddannelsen fra folkeskole til Universitet i Grønland. 2009. 29 s., sep. 08, 2009.

Bibtex

@misc{1cc8fae09ebb11debc73000ea68e967b,
title = "Gr{\o}nlandsksproget rapport om brugen af gr{\o}nlandsk grammatik i uddannelsen fra folkeskole til Universitet i Gr{\o}nland",
abstract = "Rapporten er skrevet p{\aa} baggrund af seminaret Gr{\o}nlandsk grammatik, hvor langt er vi kommet?  Status af gr{\o}nlandsk grammatik fra folkeskolen til og med Gr{\o}nlands Universitet, Ilisimatusarfik gennemg{\aa}s. Seminaret viser at viden omkring det gr{\o}nlandske sprog er meget mangelfuldt, da der mangler undervisningsmateriale i gr{\o}nlandsk grammatik fra folkeskoleniveau og opefter. Fra folkeskolen til erhversfaglige uddannelser bruges gr{\o}nlandsk grammatik n{\ae}sten ikke, og elever p{\aa} gymnasiet og seminariet har s{\aa} ringe kundskaber om gr{\o}nlandsk grammatik at de m{\aa} starte fra bunden i grammatikundervisningen. Kandidater fra Ilisimatusarfik videregiver ikke deres viden omkring gr{\o}nlandsk grammatik, da uddannede gymnasiel{\ae}rere v{\ae}lger andre erhverv pga. for lavt l{\o}n i forhold til arbejdsbyrden. Pt. er der kun en uddannet gymnasiel{\ae}rer. Foruden manglende viden omkring gr{\o}nlandsk grammatik er der generelt mangel p{\aa} undervisningsmateriale i gr{\o}nlandsk grammatik b{\aa}de i modersm{\aa}ls- og fremmedsprogundervisningen.",
author = "Trondhjem, {Naja Blytmann}",
year = "2009",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Grønlandsksproget rapport om brugen af grønlandsk grammatik i uddannelsen fra folkeskole til Universitet i Grønland

AU - Trondhjem, Naja Blytmann

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Rapporten er skrevet på baggrund af seminaret Grønlandsk grammatik, hvor langt er vi kommet?  Status af grønlandsk grammatik fra folkeskolen til og med Grønlands Universitet, Ilisimatusarfik gennemgås. Seminaret viser at viden omkring det grønlandske sprog er meget mangelfuldt, da der mangler undervisningsmateriale i grønlandsk grammatik fra folkeskoleniveau og opefter. Fra folkeskolen til erhversfaglige uddannelser bruges grønlandsk grammatik næsten ikke, og elever på gymnasiet og seminariet har så ringe kundskaber om grønlandsk grammatik at de må starte fra bunden i grammatikundervisningen. Kandidater fra Ilisimatusarfik videregiver ikke deres viden omkring grønlandsk grammatik, da uddannede gymnasielærere vælger andre erhverv pga. for lavt løn i forhold til arbejdsbyrden. Pt. er der kun en uddannet gymnasielærer. Foruden manglende viden omkring grønlandsk grammatik er der generelt mangel på undervisningsmateriale i grønlandsk grammatik både i modersmåls- og fremmedsprogundervisningen.

AB - Rapporten er skrevet på baggrund af seminaret Grønlandsk grammatik, hvor langt er vi kommet?  Status af grønlandsk grammatik fra folkeskolen til og med Grønlands Universitet, Ilisimatusarfik gennemgås. Seminaret viser at viden omkring det grønlandske sprog er meget mangelfuldt, da der mangler undervisningsmateriale i grønlandsk grammatik fra folkeskoleniveau og opefter. Fra folkeskolen til erhversfaglige uddannelser bruges grønlandsk grammatik næsten ikke, og elever på gymnasiet og seminariet har så ringe kundskaber om grønlandsk grammatik at de må starte fra bunden i grammatikundervisningen. Kandidater fra Ilisimatusarfik videregiver ikke deres viden omkring grønlandsk grammatik, da uddannede gymnasielærere vælger andre erhverv pga. for lavt løn i forhold til arbejdsbyrden. Pt. er der kun en uddannet gymnasielærer. Foruden manglende viden omkring grønlandsk grammatik er der generelt mangel på undervisningsmateriale i grønlandsk grammatik både i modersmåls- og fremmedsprogundervisningen.

M3 - Faglig redegørelse

ER -

ID: 14361035