Historieundervisning som erindringsarena: Brug af historie, sprog og religion til etnisk adskillelse og konstruktion af en umulighedsdiskurs i Bosnien-Hercegovina

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Historieundervisning som erindringsarena : Brug af historie, sprog og religion til etnisk adskillelse og konstruktion af en umulighedsdiskurs i Bosnien-Hercegovina. / Gundersen, Selma Bukovica.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 253 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Gundersen, SB 2020, Historieundervisning som erindringsarena: Brug af historie, sprog og religion til etnisk adskillelse og konstruktion af en umulighedsdiskurs i Bosnien-Hercegovina. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Gundersen, S. B. (2020). Historieundervisning som erindringsarena: Brug af historie, sprog og religion til etnisk adskillelse og konstruktion af en umulighedsdiskurs i Bosnien-Hercegovina. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Gundersen SB. Historieundervisning som erindringsarena: Brug af historie, sprog og religion til etnisk adskillelse og konstruktion af en umulighedsdiskurs i Bosnien-Hercegovina. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 253 s.

Author

Gundersen, Selma Bukovica. / Historieundervisning som erindringsarena : Brug af historie, sprog og religion til etnisk adskillelse og konstruktion af en umulighedsdiskurs i Bosnien-Hercegovina. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 253 s.

Bibtex

@phdthesis{15a96c03ee624f8abacc77a5f040b792,
title = "Historieundervisning som erindringsarena: Brug af historie, sprog og religion til etnisk adskillelse og konstruktion af en umulighedsdiskurs i Bosnien-Hercegovina",
abstract = "Med et hovedfokus p{\aa} historieundervisningen i grundskolerne i Bosnien-Hercegovina unders{\o}ger denne afhandling et af de centrale sp{\o}rgsm{\aa}l, der vedr{\o}rer forsonings- og reintegrationsprocesser: Hvordan erindringer om krigen 1992-1995 konstrueres, institutionaliseres og formidles til nye generationer, samt hvordan skoleinstitutionen, hvori b{\o}rn uds{\ae}ttes for dens socialiserende og disciplinerende praksisser, p{\aa}virker b{\o}rnenes kollektive erindringer og forbereder dem til at blive samfundsmedlemmer.Analyserne er inspireret af begrebet governmentality og bygger p{\aa} et omfattende empirisk materiale, der inkluderer observationer af undervisning, interviews med l{\ae}rere og andre akt{\o}rer inden for uddannelsesomr{\aa}det samt essays om krigen 1992-1995 skrevet af elever fra Sarajevo, Mostar og Banja Luka. Med en analyse af sp{\ae}ndingsfeltet mellem uddannelsespolitiske idealer og konkrete undervisnings- og l{\ae}ringspraksisser, er afhandlingens ambition at etablere en mere nuanceret viden om ideologiske og politiske magtkampe p{\aa} uddannelsesomr{\aa}det.Afhandlingen viser, hvordan historiel{\ae}rerne og eleverne navigerer i den komplekse erindringsarena – mellem modsatrettede forventninger fra de internationale, etnopolitiske og religi{\o}se akt{\o}rer. Med brug af begrebet umulighedsdiskurs udfordrer afhandlingen ekskluderende strategier, politikker og praksisser, der siden afslutningen af krigen er blevet mere og mere accepterede og normaliserede, ikke kun af de lokale regeringer og befolkninger, men ogs{\aa} af det internationale samfund. Studiet argumenter for, at den voldelige konflikt i 1990{\textquoteright}erne er blevet forvandlet til en diskursiv krig, hvor etnonationale repr{\ae}sentanter for bosniakker, serbere og kroater nu med ikkevoldelige redskaber opretholder konflikten, deres adskillelsespolitik og magtpositioner.",
author = "Gundersen, {Selma Bukovica}",
year = "2020",
month = nov,
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Historieundervisning som erindringsarena

T2 - Brug af historie, sprog og religion til etnisk adskillelse og konstruktion af en umulighedsdiskurs i Bosnien-Hercegovina

AU - Gundersen, Selma Bukovica

PY - 2020/11

Y1 - 2020/11

N2 - Med et hovedfokus på historieundervisningen i grundskolerne i Bosnien-Hercegovina undersøger denne afhandling et af de centrale spørgsmål, der vedrører forsonings- og reintegrationsprocesser: Hvordan erindringer om krigen 1992-1995 konstrueres, institutionaliseres og formidles til nye generationer, samt hvordan skoleinstitutionen, hvori børn udsættes for dens socialiserende og disciplinerende praksisser, påvirker børnenes kollektive erindringer og forbereder dem til at blive samfundsmedlemmer.Analyserne er inspireret af begrebet governmentality og bygger på et omfattende empirisk materiale, der inkluderer observationer af undervisning, interviews med lærere og andre aktører inden for uddannelsesområdet samt essays om krigen 1992-1995 skrevet af elever fra Sarajevo, Mostar og Banja Luka. Med en analyse af spændingsfeltet mellem uddannelsespolitiske idealer og konkrete undervisnings- og læringspraksisser, er afhandlingens ambition at etablere en mere nuanceret viden om ideologiske og politiske magtkampe på uddannelsesområdet.Afhandlingen viser, hvordan historielærerne og eleverne navigerer i den komplekse erindringsarena – mellem modsatrettede forventninger fra de internationale, etnopolitiske og religiøse aktører. Med brug af begrebet umulighedsdiskurs udfordrer afhandlingen ekskluderende strategier, politikker og praksisser, der siden afslutningen af krigen er blevet mere og mere accepterede og normaliserede, ikke kun af de lokale regeringer og befolkninger, men også af det internationale samfund. Studiet argumenter for, at den voldelige konflikt i 1990’erne er blevet forvandlet til en diskursiv krig, hvor etnonationale repræsentanter for bosniakker, serbere og kroater nu med ikkevoldelige redskaber opretholder konflikten, deres adskillelsespolitik og magtpositioner.

AB - Med et hovedfokus på historieundervisningen i grundskolerne i Bosnien-Hercegovina undersøger denne afhandling et af de centrale spørgsmål, der vedrører forsonings- og reintegrationsprocesser: Hvordan erindringer om krigen 1992-1995 konstrueres, institutionaliseres og formidles til nye generationer, samt hvordan skoleinstitutionen, hvori børn udsættes for dens socialiserende og disciplinerende praksisser, påvirker børnenes kollektive erindringer og forbereder dem til at blive samfundsmedlemmer.Analyserne er inspireret af begrebet governmentality og bygger på et omfattende empirisk materiale, der inkluderer observationer af undervisning, interviews med lærere og andre aktører inden for uddannelsesområdet samt essays om krigen 1992-1995 skrevet af elever fra Sarajevo, Mostar og Banja Luka. Med en analyse af spændingsfeltet mellem uddannelsespolitiske idealer og konkrete undervisnings- og læringspraksisser, er afhandlingens ambition at etablere en mere nuanceret viden om ideologiske og politiske magtkampe på uddannelsesområdet.Afhandlingen viser, hvordan historielærerne og eleverne navigerer i den komplekse erindringsarena – mellem modsatrettede forventninger fra de internationale, etnopolitiske og religiøse aktører. Med brug af begrebet umulighedsdiskurs udfordrer afhandlingen ekskluderende strategier, politikker og praksisser, der siden afslutningen af krigen er blevet mere og mere accepterede og normaliserede, ikke kun af de lokale regeringer og befolkninger, men også af det internationale samfund. Studiet argumenter for, at den voldelige konflikt i 1990’erne er blevet forvandlet til en diskursiv krig, hvor etnonationale repræsentanter for bosniakker, serbere og kroater nu med ikkevoldelige redskaber opretholder konflikten, deres adskillelsespolitik og magtpositioner.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Historieundervisning som erindringsarena

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 251405988