Floating – en fotoinstallation kurateret af Tofu Collective x WAAITT

10 bemærkelsesværdige samtidsfotografer indtager frokoststuen på ToRS og kobler forskellige geografiske områder gennem vand som forbindende tema.

Den danske kunstforening Tofu Collective har i samarbejde med ToRS og det kreative studio WAAITT realiseret en kunstinstallation bestående af 14 fotografier til instituttets frokoststue, mødelokalet i forlængelse deraf og den ene vægflade ved hvirveltrappen på 3. sal ved frokoststuens indgang. Med fokus på mangfoldighed på tværs af verdenshavene har Tofu Collective samlet 10 kunstnere fra henholdsvis Japan, Libanon, Kina, Serbien, Korea, Ukraine, Grønland og Bahrain, som har bidraget med værker, der både dykker ned i og giver indblik i kulturelle fragmenter forskellige steder på jorden og samtidig åbner op for et transkulturelt perspektiv ved at mødes omkring det vand vi alle omgives af.

Vandet er både det, der forbinder os og skiller os – dét vi rejser over for at opleve, undersøge, udforske og samarbejde, men også dét der adskiller grænserne mellem os, udgør konfliktzoner, flygtningestrømme og dét der både i sin overrepræsentation og manglen derpå står som visuel markør på de globale klimaforandringer, vi i fællesskab står overfor. ToRS er med til at skabe forhandlingsrum for og sammenhæng mellem de fænomener, der forbinder os og skiller os – at finde mening og nuancer i dét, der er flydende, foranderligt og hvis sammenhængskraft udgør mange af de problemstillinger, vi står over for i dag.

Tilsammen udgør kunstnernes bidrag et værkudvalg, der er diversitetspræget, repræsenterer samtiden, skaber kontekster til instituttets fokusområder og besidder et fremadskuende perspektiv, der forhåbentlig vil have relevans samt bidrage til nysgerrighed, refleksion og dialog blandt frokoststuens brugere mange år frem.

Involverede kunstnere

Ali Al Shehabi (1994 Jidhafs, BH – A’Ali, BH)

Ali Al Shehabi er en fotokunstner født i Bahrain og opvokset i Dubai. Gennem sin praksis udforsker han sin egen opvækst og den nostalgi, der knytter sig hertil, gennem samtidsskildringer af den arabiske ungdomskultur i mødet mellem tradition og forandring, hvilket han iscenesætter gennem rekonstruerede barnsdomsminder sidestillet med samtidsfænomener. Ali Al Shehabi påbegyndte en uddannelse i petroleumsingeniørfaget, men var ude for en ulykke og blev indlagt, hvor han fik interesse for fotografimediet, hvorefter han besluttede at flytte til Tokyo for at studere kunst efterfulgt af fotouddannelse i Dubai.

Mens hans tidlige fotografiske udforskninger kredsede om byens gader, indså Ali Al Shehabi, at billedet og forståelsen af den arabiske kultur, der blev eksponeret rundt om i verden, ofte var reduktiv. De to værker i installationen Floating er en del af hans igangværende vision om at skildre mangfoldigheden på den arabiske halvø gennem samtidsskildringer inspireret af hans personlige minder, film, musikvideoer og billeder fra hans families fotoalbums med formålet at konfrontere og udfordre de internationale forestillinger om området. Ali Al Shehabis værker er blevet udstillet på L'Art Pur Gallery i Riyadh og Cortona On The Move samt været omtalt i adskillige magasiner, herunder VICE og GQ.

 

Untitled, 2019, United Arab Emirates. © Ali Al Shehabi

Untitled, 2019, United Arab Emirates. © Ali Al Shehabi

Genia Volkov (1981 Crimea, UA – Paris, FR)

 Genia Volkov er en ukrainsk foto- og filmkunstner, der er baseret i Paris. Hans arbejde søger at genvinde udtrykket "dokumentarfotografi" ved at stille spørgsmålstegn ved, om dokumentation gør vores liv til billeder. Volkovs fotografier er konfessionelle og instinktive, og de levende motiver besidder en magnetisk nerve, der strømmer fra de gådefulde narrativer, hun skaber. Lige fra intime erotiske dagbøger til arkitektonisk lineære landskabsbilleder og strålende, neonoplyste figurer, er de filosofiske krøniker om tidens ukuelige gang, der fejrer dens glæder og udforsker transformationer, skildret på baggrund af kunstnerens rejser, rugende energier i det politiske landskab og skiftende årstider.

Billedet i installationen Floating blev taget før Volkovs søns fødsel under en ferie i Odessa, Ukraine. Det er forbundet med en ubekymret tid i overgangen til en mere voksen periode, som er genkendelig for de fleste forældre. Genia Volkov gik på Institute of Journalism i Kiev og er en del af Join The Cool-kollektivet. Hans arbejde er blevet udstillet på Sheriff Gallery i Frankrig, Galeria Zcwartek i Polen, International Summer School of Photography i Letland og Seentax Services i Ukraine og er udgivet i magasiner som i-D, Purple Fashion magazine, Vogue, Dazed og British Journal of Photography .

Genia Volkov, Kristina, 2017, Black Sea, Ukraine. © Genia Volkov

Jukke Rosing (1984 Nuuk, GL – Ærø, DK)

Jukke Rosing er en fotokunstner fra Grønland, som bor og arbejder i Danmark. Rosings værker står som brudstykker af kunstneren kulturelle ophav i Grønland, som hun undersøger og formidler igennem poetiske og drømmende fotoværker, der tager afsæt i hendes egen identitet, savn og kærlighed til hendes hjemland, og de konnotationer der i Danmark forbinder sig til området. Fotografiet i installationen Floating bearbejder konceptet retfærdighed, hvilket ofte repræsenteres gennem retfærdighedens gudinde Justitia. Rosing har i sit værk fortolket Justitia i grønlandske omgivelser ved at drage åndelige paralleller til mytologi og femininitet i Grønland, hvilket står som et billede på retfærdighedsbegrebet i spændingsfeltet mellem Grønlandsk fortid og fremtid.

Jukke Rosing fotografiske praksis begyndte i 2005 ved Den Skandinaviske Design Højskole i Randers, hvor hun læste fashion design og fotografi. Herefter flyttede hun til New York, hvor hun læste på the International Center of Photography, hvorefter hun blev optaget på Fatamorgana – The Danish School of Art Photography. Hendes værker har været udstillet ved Nordatlantens Brygge i København, Nuuk Contemporary Art Museum, Fotografisk Center i København og Det Grønlandske Hus i København.

Jukke Rosing, Justitia, 2016, Sisimiut, Greenland. © Jukke Rosing

Julia Kaydala (2001 Moscow, RU – Belgrade, RS)

Julia Kaydala er en autodidakt fotograf fra Rusland, som bor og arbejder i Serbien med portrætfotografiet som omdrejningspunkt for sin praksis. Hendes praksis er præget af eskapisme, hvorigennem hun afspejler Ruslands generation z, som ofte afbildes i omgivelser, hvor hun kan lade sin spontane natur skinne og lade rå følelser glimte som et blødt lys på vandet. Subjekterne der fremgår på hendes fotografier er venner og jævnaldrende, som lystigt overværer og deltager i hendes eventyr.

Fotografiet i installationen Floating fortæller historien om en ven, som er flyttet til Spanien og Kaydala derfor ikke har set i lang tid. Ved deres møde kom deres små usynlige forandringer i nye kulturelle omgivelser til udtryk, hvilket kunstneren bearbejder gennem fotografiet som en afspejling af deres møde, glemte følelser, en tilstand af hvile i et rastløst hoved og et forsøg på at ændre hinandens liv samt bevare deres kulturelle ophav. Kunstnerens værker er blevet offentliggjort i Calvert Journal, GLOW, Badlon Magazine og Wul Magazine.

Julia Kaydala, Letter to my friend, 2022, Spain. © Julia Kaydala

Lin Zhipeng (1979 Shantou, CH – Beijing, CH)

Igennem en rå og livlig snapshotæstetik, der balancerer mellem improvisation og opstillede rammer, skaber Lin Zhipeng eksplicitte og legende fremstillinger af frihed og hedonisme i en åbensindet ungdom, der hengiver sig til kærligheden og livet. Med kroppen som æstetisk omdrejningspunkt svinger hans værker mellem glæde og melankoli, og tilsammen står de som en slags kollektiv dagbog for kunstnerens egen omgangskreds. Værket i installationen Floating er produkt af dette store katalog af dybt personlige fotografier, han har skabt de seneste 20 år.

Lin Zhipeng (f. 1979, Shantou, Kina) – også kendt som No. 223 opkaldt efter politikarakteren i Wong Kar-Wais film Chungking Express (1994) – er uddannet i forretningsengelsk fra Guangdong University of Foreign Studies i 2000. Kort tid efter sin uddannelse fik han status som frontfigur for en ny generation af kinesiske samtidsfotografer særligt gennem sociale medier, online platforme og selvudgivne zines. ans værker er siden hen blevet udstillet over hele verden, herunder ved MEP i Paris, Delaware Contemporary Museum, Walther Collection i Ulm og Apalazzo Gallery i Bescia, Italien.

Running Around, 2012, China. © Lin Zhipeng

Luo Yang (1984 Shenyang, CN – Shanghai, CN)

Luo Yangs poetiske og ærlige portrætter er indfanget i intime iscenesættelser og udforsker temaer som frihed, mangfoldighed og uafhængighed med et formål om at udfordre traditionelle opfattelser af skønhed, identitet og køn, og give udtryk til en generation, der trodser samfundspålagte forventninger og konservative stereotyper. Til installationen Floating har Luo Yang bidraget med fotografier fra to af hendes mest anerkendte portrætserier, Girls (2008-2016) og Youth (2019-). Girls udforsker kvindelige identiteter, og hvert portræt bærer vidnesbyrd om de portrætterede unge subjekters individualitet. Youth skildrer nutidens unge, som voksede op i en tid, hvor Kina var i stor udvikling. Gennem ærlige, sårbare og selvransagende portrætter udforsker Luo Yang en mere flydende definition af køn og individualitet i en ofte overset kinesisk ungdomskultur.

Luo Yang (f. 1984, Shenyang, Kina) er uddannet grafisk designer fra Lu Xun Academy of Fine Arts i 2009. Efter sin uddannelse besluttede hun sig for at forfølge sin interesse og sit talent inden for fotografering, og hun er nu bosat i Shanghai. Som en fremtrædende stemme i en ny bølge af samtidsfotografer i Kina blev hun i 2018 udnævnt af BBC til at være blandt verdens 100 mest indflydelsesrige kvindelige pionerer. Hendes værker er blevet udstillet internationalt i udstrakt grad, herunder på Stieglitz19 i Antwerpen, MO-Industries Gallery i Berlin og ved Ai Weiweis udstilling Fuck Off 2 (2013) på Groninger Museum i Holland.

Xu Xueying and Xu Wanying, 2017, China. Girls. © Luo Yang

Kaye, 2019, China. Youth. © Luo Yang

Maya Akashika (1985 Osaka, JP)

Maya Akashika er en japansk fotograf, der skaber uforlignelige narrativer, hvor virkelighed og fantasi blander sig og krydser et væld af multisensoriske billeddannelser. Gennem sin praksis bearbejder Maya Akashika begrebet tokimeku (spark joy) i hverdagen, som hun udforsker ved at oversætte krydsfeltet mellem følelsesmæssige udtryk og sanselige oplevelser til billeder, der skildrer alt fra tilfældige smil, dryppende glædestårer til glæden ved at spise kyllingelår eller isvafler. Fotografiet i installationen Floating er fra hendes serie Eating Wind (2011), som vandt den 34. Canon New Cosmos of Photography Grand Prize, hvilket skildrer en excentrisk og stillestående verden med vakt begær indkapslet i en farligt leg. 

Maya Akashika har en uddannelse i lingvistik og litteratur fra Kansai University og fotouddannelse fra Visual Arts College Osaka. Hendes værker er blevet udstillet ved Tokyo Metropolitan Museum of Photography, KANZAN Gallery i Tokyo, ChocoChoco Gallery i Hualien, Taiwan, Bloom Gallery i Osaka og The Nakanoshima Museum of Art i Osaka.

Maya Akashika, Eating Wind, 2011, Osaka, Japan. © Maya Akashika

Mohamad Abdouni (1989 Beirut, LB)

 Mohamad Abdouni er fotograf, filmskaber og kurator baseret mellem Beirut og Istanbul. Hans fotografier er produkt af hans vision om at genvinde en kollektiv hukommelse og skabe mening i den vedvarende effekt ved sine bevidste kampe med personlige erindringer. Gennem portrætter og førstepersonsmøder udvikler han narrativer, der fokuserer på de ufortalte historier om Beirut og de unikke men underrepræsenterede queer-historier om modstand, skrøbelighed og vitalitet, der er relateret til LGBTQIA+ i SWANA-regionen, hvilket værkerne i installationen Floating på hver sin måde skildrer.

Abdounis kollaborative fotojournal Cold Cuts, som i vid udstrækning er krediteret for at være den første publikation dedikeret til queer-kulturer i Mellemøsten, dokumenterer og understøtter lokaliserede blomstringer af queer-identiteter og -samfund, som udtryksmæssigt, kulturelt og politisk er fundamentalt distanceret fra sine regionale omgivelser og queer miljøer i Vesten. Hans værker har været udstillet på adskillige udstillinger og festivaler, herunder Brooklyn Museum i New York, FOAM Gallery i Amsterdam, L'Institut du Monde Arabe og Institute of Islamic Culture i Paris, Patel Brown i Toronto, Photo Arles og Lyon Biennalen, og er blevet udgivet i magasiner, tidsskrifter og aviser, herunder A24, Telerama, Foam Magazine, Tetu, New Queer Photography, Kaleidoscope, i-D, Photoworks, The Guardian, Dazed, Vogue, Nowness og mere.

Mohamad Abdouni, Dana Mikhael as The Immortal Woman, 2022, Beqaa Valley, Lebanon. © Mohamad Abdouni
Mohamad Abdouni, Anya Kneez: A Queen in Beirut, 2017, Beirut, Lebanon. © Mohamad Abdouni

Seunggu Kim (1979 Seoul, KR)

Seunggu Kim er en Seoul-baseret fotograf, der i arbejdet med detaljerede fotografier i stor skala skildrer en bred vifte af befolkningens livsstil i Sydkorea. Værket i installationen Floating er en del af kunstnerens fotoserie Better Days, som udforsker begrebet om staycation blandt lokalbefolkningen, hvilket er resultat af korte ferieperioder med manglende tid til at rejse som følge af landets hurtige udvikling de sidste 40 år. Fotoserien skildrer kollektiv fritid i forskellige omgivelser, hvilket kommer til udtryk gennem store menneskemængder, som udstråler optimisme og en følelse af fællesskab på trods af sociale begrænsninger.

Seunggu Kim har en BFA i fotografi fra Sangmyung University og en MFA i visuel kunst fra Korea National University of Arts. Hans værker er blevet udstillet internationalt på blandt andet Filter Space i Chicago, The Korea Society i New York, Aperture Gallery i New York, Format Photography Festival i Derby, Three Shadows Photography Art Center i Beijing, Seoul Museum of Art og Gyeonggi Museum of Modern Kunst i Seoul. Derudover har han vundet adskillige priser, herunder Houston FotoFest, Tokyo International Photography Competition og Korean Photographer’s Fellowship of the year.

Seunggu Kim, Swimming Pool, 2016, Seoul. © Seunggu Kim

Yuta Fuchikama (1987 Gifu, JP – Tokyo, JP)

Yuta Fuchikami er en Tokyo-baseret fotograf, der nysgerrigt og intuitivt portrætterer de utallige personligheder og urbane begivenheder, han møder på sin vej i Tokyo. Fotografierne i installationen Floating er begge en del af hans igangværende fotoserie Ueno Park, der skildrer groft udhuggede excentriciteter og svagheder ved forskellige scenarier og forskellige grupper og individer i Shinobazu. Serien står som et nutidigt og overbevisende portræt af områdets mangfoldighed af kontrasterende identiteter og udtryk for skønhed i de grønne omgivelser som mise-en-scene for hans rå og skarpe dokumentation.

Yuta Fuchikami har en grad i fotografi fra Nagoya Visual Arts Department of Photography. Hans arbejde er blevet udstillet på Totem Pole Photo Gallery i Tokyo, Art Gallery Nagoya, Place M i Tokyo, og er en del af den permanente samling af Kiyosato Photo Art Museum. Desuden har han vundet flere priser, herunder Pitch Grant 2021, Portrait of Japan 2021 og Shiogama Photo Festival Grand Prize. 

Yuta Fuchikami, Woman who says she hasn't cut her hair since junior high school, 2020, Ueno Park, Tokyo. © Yuta Fuchikami
Yuta Fuchikami, Cherry Blossoms and Shinobazu Pond, 2020, Ueno Park, Tokyo. © Yuta Fuchikami