Engaged subjects: Danish Muslim women's Islamic educational activities

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Engaged subjects : Danish Muslim women's Islamic educational activities. / Lyngsøe, Maria Lindebæk.

2022. 276 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Lyngsøe, ML 2022, Engaged subjects: Danish Muslim women's Islamic educational activities.

APA

Lyngsøe, M. L. (2022). Engaged subjects: Danish Muslim women's Islamic educational activities.

Vancouver

Lyngsøe ML. Engaged subjects: Danish Muslim women's Islamic educational activities. 2022. 276 s.

Author

Lyngsøe, Maria Lindebæk. / Engaged subjects : Danish Muslim women's Islamic educational activities. 2022. 276 s.

Bibtex

@phdthesis{d3c3f9add5e54ca5bd464709cacccb2f,
title = "Engaged subjects: Danish Muslim women's Islamic educational activities",
abstract = "I denne afhandling unders{\o}ger jeg danske, fromme muslimske kvinders engagement i islamisk undervisning. Afhandlingen handler b{\aa}de om islamisk uddannelse i Danmark og om, hvad det vil sige at v{\ae}re og blive et (muslimsk) subjekt. Den baserer sig p{\aa} empirisk materiale prim{\ae}rt indsamlet gennem deltagerobservationer af undervisningsaktiviteter samt interviews med kvinder, der engagerer sig i s{\aa}danne. Med afs{\ae}t heri s{\o}ger jeg at svare p{\aa}, hvordan og hvorfor danske, fromme muslimske kvinder engagerer sig i islamisk undervisning som l{\ae}rere og/eller elever, og hvilken betydning dette engagement har for deres tilblivelse som fromme subjekter. Gennem afhandlingen viser jeg, at kvindernes engagement i islamisk undervisning er et helt centralt aspekt af deres religi{\o}se praksis, som de fortl{\o}bende s{\o}ger at udvikle ved at tr{\ae}kke p{\aa} viden fra en r{\ae}kke forskellige b{\aa}de lokale og internationale ressourcer. Jeg problematiserer ideen om, at nutidige muslimers s{\o}gen efter islamisk viden foreg{\aa}r som en individuel eller individualiseret proces og fremh{\ae}ver relationelle aspekter af kvindernes engagement, idet jeg viser, at undervisningsaktiviteter ogs{\aa} m{\aa} beskrives som fromheds-f{\ae}llesskaber i hvilke, relationer b{\aa}de mellem kvinderne og til Gud kultiveres. Videre viser jeg, at kvinderne som l{\ae}rere og elever i formelle og uformelle aktiviteter skaber f{\ae}lles forst{\aa}elser af, hvad islam og verden er. Det er en central pointe, at det er i lokale kontekster som de, denne afhandling beskriver, at islamisk viden etableres og f{\aa}r mening.Det er afhandlingens grundl{\ae}ggende antagelse, at engagementet i islamiske undervisningsaktiviteter har et produktivt potentiale og fungerer skabende for kvinderne som fromme subjekter. Denne skabelse er motiveret af og baserer sig p{\aa} deres indlejring i et net af relationer til verden omkring dem, inklusive Gud eller {\textquoteright}det hinsides{\textquoteright}, der p{\aa}virker deres tilblivelse som individer og deres engagement i islamisk undervisning. Samtidig fremh{\ae}ves ogs{\aa} hverdagslige forpligtelser, sociale relationer og temporale virkeligheder som betydningsfulde for, hvordan engagementet udfolder sig og for deres forst{\aa}else af dette.Med grundige empiriske beskrivelser af danske, fromme muslimske kvinders hverdagslige islamiske undervisningsaktiviteter bidrager afhandlingen med ny viden til international forskning i muslimske kvinders religi{\o}se praksis og til forskning i islam i Danmark. Med den foresl{\aa}ede forst{\aa}else af subjekter som indlejret i et net af relationer, inkluderende Gud eller det hinsidige, er afhandlingen af relevans for den bredere religionsvidenskab og udpeger mere specifikt nye retninger for forskning i europ{\ae}iske muslimer, som ofte har betonet disses minoritetsposition frem for deres gudsrelation.",
author = "Lyngs{\o}e, {Maria Lindeb{\ae}k}",
year = "2022",
month = aug,
day = "3",
language = "English",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Engaged subjects

T2 - Danish Muslim women's Islamic educational activities

AU - Lyngsøe, Maria Lindebæk

PY - 2022/8/3

Y1 - 2022/8/3

N2 - I denne afhandling undersøger jeg danske, fromme muslimske kvinders engagement i islamisk undervisning. Afhandlingen handler både om islamisk uddannelse i Danmark og om, hvad det vil sige at være og blive et (muslimsk) subjekt. Den baserer sig på empirisk materiale primært indsamlet gennem deltagerobservationer af undervisningsaktiviteter samt interviews med kvinder, der engagerer sig i sådanne. Med afsæt heri søger jeg at svare på, hvordan og hvorfor danske, fromme muslimske kvinder engagerer sig i islamisk undervisning som lærere og/eller elever, og hvilken betydning dette engagement har for deres tilblivelse som fromme subjekter. Gennem afhandlingen viser jeg, at kvindernes engagement i islamisk undervisning er et helt centralt aspekt af deres religiøse praksis, som de fortløbende søger at udvikle ved at trække på viden fra en række forskellige både lokale og internationale ressourcer. Jeg problematiserer ideen om, at nutidige muslimers søgen efter islamisk viden foregår som en individuel eller individualiseret proces og fremhæver relationelle aspekter af kvindernes engagement, idet jeg viser, at undervisningsaktiviteter også må beskrives som fromheds-fællesskaber i hvilke, relationer både mellem kvinderne og til Gud kultiveres. Videre viser jeg, at kvinderne som lærere og elever i formelle og uformelle aktiviteter skaber fælles forståelser af, hvad islam og verden er. Det er en central pointe, at det er i lokale kontekster som de, denne afhandling beskriver, at islamisk viden etableres og får mening.Det er afhandlingens grundlæggende antagelse, at engagementet i islamiske undervisningsaktiviteter har et produktivt potentiale og fungerer skabende for kvinderne som fromme subjekter. Denne skabelse er motiveret af og baserer sig på deres indlejring i et net af relationer til verden omkring dem, inklusive Gud eller ’det hinsides’, der påvirker deres tilblivelse som individer og deres engagement i islamisk undervisning. Samtidig fremhæves også hverdagslige forpligtelser, sociale relationer og temporale virkeligheder som betydningsfulde for, hvordan engagementet udfolder sig og for deres forståelse af dette.Med grundige empiriske beskrivelser af danske, fromme muslimske kvinders hverdagslige islamiske undervisningsaktiviteter bidrager afhandlingen med ny viden til international forskning i muslimske kvinders religiøse praksis og til forskning i islam i Danmark. Med den foreslåede forståelse af subjekter som indlejret i et net af relationer, inkluderende Gud eller det hinsidige, er afhandlingen af relevans for den bredere religionsvidenskab og udpeger mere specifikt nye retninger for forskning i europæiske muslimer, som ofte har betonet disses minoritetsposition frem for deres gudsrelation.

AB - I denne afhandling undersøger jeg danske, fromme muslimske kvinders engagement i islamisk undervisning. Afhandlingen handler både om islamisk uddannelse i Danmark og om, hvad det vil sige at være og blive et (muslimsk) subjekt. Den baserer sig på empirisk materiale primært indsamlet gennem deltagerobservationer af undervisningsaktiviteter samt interviews med kvinder, der engagerer sig i sådanne. Med afsæt heri søger jeg at svare på, hvordan og hvorfor danske, fromme muslimske kvinder engagerer sig i islamisk undervisning som lærere og/eller elever, og hvilken betydning dette engagement har for deres tilblivelse som fromme subjekter. Gennem afhandlingen viser jeg, at kvindernes engagement i islamisk undervisning er et helt centralt aspekt af deres religiøse praksis, som de fortløbende søger at udvikle ved at trække på viden fra en række forskellige både lokale og internationale ressourcer. Jeg problematiserer ideen om, at nutidige muslimers søgen efter islamisk viden foregår som en individuel eller individualiseret proces og fremhæver relationelle aspekter af kvindernes engagement, idet jeg viser, at undervisningsaktiviteter også må beskrives som fromheds-fællesskaber i hvilke, relationer både mellem kvinderne og til Gud kultiveres. Videre viser jeg, at kvinderne som lærere og elever i formelle og uformelle aktiviteter skaber fælles forståelser af, hvad islam og verden er. Det er en central pointe, at det er i lokale kontekster som de, denne afhandling beskriver, at islamisk viden etableres og får mening.Det er afhandlingens grundlæggende antagelse, at engagementet i islamiske undervisningsaktiviteter har et produktivt potentiale og fungerer skabende for kvinderne som fromme subjekter. Denne skabelse er motiveret af og baserer sig på deres indlejring i et net af relationer til verden omkring dem, inklusive Gud eller ’det hinsides’, der påvirker deres tilblivelse som individer og deres engagement i islamisk undervisning. Samtidig fremhæves også hverdagslige forpligtelser, sociale relationer og temporale virkeligheder som betydningsfulde for, hvordan engagementet udfolder sig og for deres forståelse af dette.Med grundige empiriske beskrivelser af danske, fromme muslimske kvinders hverdagslige islamiske undervisningsaktiviteter bidrager afhandlingen med ny viden til international forskning i muslimske kvinders religiøse praksis og til forskning i islam i Danmark. Med den foreslåede forståelse af subjekter som indlejret i et net af relationer, inkluderende Gud eller det hinsidige, er afhandlingen af relevans for den bredere religionsvidenskab og udpeger mere specifikt nye retninger for forskning i europæiske muslimer, som ofte har betonet disses minoritetsposition frem for deres gudsrelation.

M3 - Ph.D. thesis

BT - Engaged subjects

ER -

ID: 327332810