Evaluering af undervisning
Undervisningsevalueringsprocedure for Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier
Undervisningsevalueringen er en kursusevaluering, der er en vigtig del af kvalitetssikringen af uddannelserne som helhed og af det enkelte kursus. Læs mere om instituttets evalueringspolitik.
Evalueringerne fungerer som forventningsafstemning og kontrol af undervisningens faglige fundering og udsyn, forankring i studieordningen, og didaktiske virkemidler m.m. Evalueringerne er endvidere opsamlingspunkt for forslag fra de studerende til forbedring af kurset.
Alle kurser evalueres med en midtvejs- og en slutevaluering. Datoer for begge skal fremgå af semesterplanen.
Midtvejsevalueringen er et redskab til at afstemme og diskutere forventninger og foreløbige konklusioner internt på kurset. Den kan foretages mundtligt og/eller skriftligt. Midtvejsevalueringer skal ikke indsendes til Studienævnet.
Slutevalueringen foregår elektronisk via et e-evalueringsskema. Evalueringerne foretages i forbindelse med en af de sidste undervisningsgange. Dette er vigtigt for at sikre, at så mange studerende som muligt evaluerer. De studerende udfylder evalueringsskemaet enten ved at gå ind på det evalueringslink, som ligger på deres kursusside på Absalon, eller ved at gå ind på evalueringshjemmesiden for KU.
Ovenstående forløb evalueres online af de studerende. Link tilsendes til de studerende på deres KU-mail.
Evalueringsrapporter
Slutevalueringerne gennemgås af repræsentanter for undervisere og studerende i evalueringsudvalget, der er nedsat af Studienævnet. Dette udvalg udarbejder en intern rapport over alle modtagne evalueringer. De evaluerede kurser inddeles i grupper, og kurser, der kræver særlig opfølgning eller som kan give inspiration til andre, sorteres via denne inddeling. Der gives anbefaling til den videre opfølgning, som – afhængigt af det billede evalueringen tegner – kan bestå af følgende: en samtale hos Studieleder, arbejde i Studienævnet med studieordning, drøftelse på det relevante fag eller evt. af en afklarende samtale med sektionsleder på faget. Undervisere på kurser, der har fået særlig anerkendelse, informeres herom af deres sektionsleder.
Den interne rapport godkendes af Studienævnet. Udvalget udarbejder på baggrund af den interne rapport instituttets samlede undervisningsevaluering ved brug af fakultetets skabelon for undervisningsevalueringsrapporter. Denne rapport offentliggøres på Studienævnets hjemmeside.
Når studieleder og sektionsleder/fag har fulgt op på de kurser, hvor en sådan opfølgning var anbefalet, melder de tilbage til nævnet om, hvordan erfaringerne fra kursusevalueringen kan bruges i det videre arbejde med kurserne på uddannelserne. Studieleder, uddannelses- og sektionsleder og studienævn benytter erfaringer fra evaluering i arbejdet med undervisningskvalitetssikringen og undervisningsplanlægningen.
Evalueringsrapporter
- Forår 2024
- Efterår 2023
- Forår 2023
- Efterår 2022
- Forår 2022
- Efterår 2021
- Forår 2021
- Efterår 2020
- Forår 2020
Tidligere rapporter kan rekvireres via Birgitte Schepelern Johansen (forperson for studienævnet).
Mere info
Er du ansat eller studerende på KU, kan du finde brev om undervisningsevaluering fra studienævnet og skemaer til evaluering på KUnet (kræver login).